Dr Jeroen Aarssen

Jeroen Aarssen
Dr Jeroen Aarssen
Adviseur / procesbegeleider
j.aarssen@sardes.nl

• Vindt u het lastig om in de groep over te schakelen naar een volgende activiteit?
• Is de sfeer in de groepen steeds vaker onrustig?
• Weet u niet hoe u kinderen die weinig Nederlands spreken kunt begeleiden?
• Vallen de resultaten op taal tegen?

 

Voorstellen

Ik ben Jeroen Aarssen, taal- en onderwijsadviseur bij Sardes. Ik ondersteun kinderopvangorganisaties en schoolbesturen die worstelen met kinderen die door een taalachterstand of gebrek aan zelfsturing buiten de boot dreigen te vallen. Dat doe ik door degenen die dagelijks met deze kinderen werken beter inzicht te geven in hun werkwijze. Het effect is snel zichtbaar: kinderen leren hun gedrag te sturen en creëren zo een betere voedingsbodem om aan hun taalontwikkeling te werken. Er ontstaat meer rust in de klas en taalonderwijs leidt tot zichtbare verbetering. Het wordt zo een stuk leuker om met kinderen te werken. Dit leidt tot kinderopvangorganisaties en schoolbesturen die zowel trots zijn op wat hun medewerkers met de kinderen bereiken als op de concrete en meetbare resultaten op taal en gedrag.

“Ik geloof in de kracht van diversiteit. Iedereen is anders en dat maakt deze wereld zo boeiend. Iemand die anders is dan jij heeft net zoveel recht op kansen en mogelijkheden. Deze boodschap wil ik dat we doorgeven aan onze kinderen. Degenen die met kinderen werken spelen hierbij een sleutelrol. Zij leren kinderen stevig in de wereld te staan en zich persoonlijk en in contact met anderen te ontwikkelen. Zij ondersteunen kinderen in hun taalontwikkeling en hebben respect voor andere talen en culturen in hun groep. Zij leren kinderen ook zichzelf te sturen. Zelfsturing geeft kinderen meer verantwoordelijkheid voor wat ze doen. Daardoor komen zij beter tot hun recht.”

 

Resultaten

• Leidsters en leerkrachten hebben meer oog voor uiteenlopende behoeften van kinderen
• Kinderen spelen en werken doelgericht
• Een optimaal klimaat in de groep, waarin alle kinderen gedijen
• Leerkrachten en leidsters kunnen de activiteiten in hun groep makkelijker organiseren

 

Ervaring en opleiding

Jeroen Aarssen studeerde taal- en literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg en Turks aan de Universiteit van Utrecht. Hij heeft van 1990 tot 2001 als onderzoeker gewerkt bij Babylon, Centrum voor studies van de multiculturele samenleving van de Universiteit van Tilburg. Daar promoveerde hij in 1996 op een onderzoek naar de tweetalige ontwikkeling van Turkse kinderen in Nederland. Sinds 2001 werkt Jeroen bij Sardes.

 

Publicaties en artikelen

Sardes Special nr 18 - Taal leren in authentieke contexten

Erkende kwaliteit bij Sardes