Nieuws
-
02 februari 2023
Rapport Werken met verhalen: 'Cultuureducatie en leesbevordering goed te combineren'
Welke verbindingen kunnen scholen in hun onderwijs aanbrengen tussen leesbevordering en cultuureducatie? LKCA en Stichting Lezen vroegen Sardes om onderzoek te doen naar bestaande projecten en programma’s die leesbevordering en cultuureducatie combineren. Het rapport 'Werken met verhalen' is op woensdag 1 februari 2023 overhandigd aan kamerlid Jorien Wuite (D66) door Gerlien van Dalen (Stichting Lezen) en Ronald Kox (LKCA).
-
12 januari 2023
Sardes en CAOP gaan samen verder
Twee jaar na de bestuurlijke fusie zetten Sardes en het CAOP de volgende stap. Op 1 januari 2023 is de juridische fusie ingegaan en is Sardes onderdeel geworden van Stichting CAOP.
-
07 november 2022
Vierde en laatste meting Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid
Als onderdeel van het monitoring- en evaluatieprogramma onderwijsachterstandenbeleid van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voert het consortium van Sardes, Oberon en Cebeon tussen 2019 en 2023 een monitor uit naar de implementatie en besteding van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (goab). De monitor wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW en gecoördineerd vanuit het NRO.
-
21 oktober 2022
Tim Huijts benoemd op nieuwe leerstoel Positive Health at Work
De Universiteit Maastricht heeft prof. dr. Tim Huijts per 1 september 2022 benoemd tot hoogleraar op de leerstoel Positive Health at Work, een nieuwe bijzondere leerstoel van het CAOP. Deze leerstoel richt zich op positieve gezondheid in de context van werk en leren.
-
30 augustus 2022
Sardes biedt wetenschappelijk kader voor verbeteren start in het basisonderwijs
De start op de basisschool verloopt niet voor ieder kind even gemakkelijk. Om dit te bevorderen hebben Sardes-onderzoekers IJsbrand Jepma en Karin Vander Heyden een wetenschappelijk kader ontwikkeld. Dit kader biedt heldere antwoorden op de vragen: waardoor komt het dat sommige kinderen een minder goede start hebben? En met welke kansrijke maatregelen kunnen de kinderopvang en onderwijsinstellingen dit verbeteren?
-
04 augustus 2022
Betrokken vaderschap heeft een positief effect op de ontwikkeling van het kind - Interview AD met Karin Hoogeveen
‘Consultatiebureau, kinderopvang en onderwijs hebben nog te weinig oog voor de rol van mannelijke opvoeders’ zegt Karin Hoogeveen in een interview. In de communicatie kan er nog wel wat verbeterd worden. Zie artikel AD: ‘Ik weet alles van mijn zoon, waarom word ik als vader gezien als tweederangsouder?’
-
02 juni 2022
Solitair of Solidair – bijeenkomst over de schaduwzijde van de meritocratie
De bijeenkomst Solitair of Solidair, die op 20 april jl. in het Bibliotheektheater in Rotterdam georganiseerd werd door Sardes, Nivoz en Verus, kreeg een hele persoonlijke kleur door de verhalen van en over mensen die de meritocratie aan den lijve ondervinden of ondervonden hebben. Voor deze kleinschalige bijeenkomst waren mensen uitgenodigd die de meritocratie in hun dagelijks werk tegenkomen en er kritische vragen bij stellen.
-
26 april 2022
Invoering pedagogisch beleidsmedewerker in de ve: zo staan gemeenten en ve-aanbieders ervoor
Alle gemeenten en ve-aanbieders verwachtten op 1 januari 2022 aan de nieuwe wettelijke eis van de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve) te voldoen. Liggen zij nog steeds op koers? Sardes en Oberon onderzochten dit eind 2021 tijdens de derde meting.
-
29 maart 2022
Jasmijn schrijft essay over stille leerlingen tijdens maatschappelijke stage bij Sardes
Jasmijn Ortt (15 jaar), uit leerjaar 3 van de middelbare school, heeft zich wel eens afgevraagd of de leraar überhaupt doorheeft dat ze in de klas zit. De afgelopen maanden heeft zij bij Sardes een maatschappelijke stage gelopen. Ze had meteen een duidelijk doel voor ogen: een essay schrijven om leerkrachten bewust te maken van het perspectief van de stille leerling.
-
24 maart 2022
Excluses: van uitsluiting naar inclusie
Het moest eens klaar zijn met excluses die in de weg zitten van de ontwikkeling naar meer inclusief onderwijs, is de stelling. Daarover ging Sanne Spiero in gesprek met Beno Schraepen in het webinar Excluses: van uitsluiting naar inclusie.