Drs Kees Broekhof

Kees Broekhof
Drs Kees Broekhof
Senior adviseur / trainer
k.broekhof@sardes.nl

• Leveren scholingstrajecten onvoldoende op voor de praktijk?

• Lukt het je team niet om vernieuwingen vast te houden?

• Lukt het je niet om uit leerlingen te halen wat erin zit?

• Dagen leraren de leerlingen onvoldoende uit?

• Vraag je je af hoe je betere opbrengsten voor taal kunt realiseren?

 

Voorstellen

Ik ben Kees Broekhof van Sardes. Ik werk samen met professionals die te maken hebben met kinderen of jongeren (0 tot 18 jaar) die onvoldoende kansen krijgen hun taalvaardigheid te ontwikkelen. Ik ga met de professionals in gesprek, geef training in effectieve werkwijzen, ontwikkel in samenspraak materiaal op maat en adviseer over beleid rond taal en professionalisering. De samenwerking leidt tot meer werkplezier bij de professionals en betere schoolprestaties bij de kinderen en jongeren met wie zij werken.

 

Resultaten

• Leraren hebben plezier in hun werk
• De leerlingen hebben vertrouwen in hun eigen kunnen.
• Leerlingen worden beter in begrijpend lezen
• Leerlingen hebben een grotere woordenschat
• Leraren halen betere prestaties uit de leerlingen
• Levendige lessen op school
• Een professioneel leerkrachtenteam
• Nieuwe werkwijzen krijgen een vaste plaats in de lespraktijk

 

Ervaring en opleiding

Kees studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan Universiteit Leiden en Migratie- en Integratiestudies (cum laude) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt sinds 1996 bij Sardes als taaldeskundige. Hij is lid van de stuurgroep van ProLEER, een internationaal, aan Harvard University gelieerd, netwerk van deskundigen op het gebied van taalontwikkeling en taalonderwijs. Hij is eveneens lid van de redactie van KIDDO, maandblad voor de kinderopvang, en van de Sardes Leespluimjury. Hij is medeoprichter, namens Sardes, van Vinci Toponderwijs en is lid van Kenniscentrum Begrijpend Lezen.

Publicaties en artikelen

Artikel in Basisschool Management (2020/5), Betere kansen voor talentvolle leerlingen met een taalachterstand.

Artikel in Focus on International Library and Information Work (2020), The Art of Reading

Onderzoeksrapport i.o.v. De Onderwijsraad (2019), Cijfers en meningen over lezen in Nederland

Opiniestuk De Volkskrant (29/4/2018) Lezen moet wél leuk zijn (en andere vakken ook)

Opiniestuk NRC (7/12/2017) Daling leesplezier is zorgwekkender dan daling leesniveau

Opiniestuk in Trouw (5/2017), ‘Bieb heeft de sleutel voor geletterdheid’.

Artikel in HJK (02/2017): Wat maakt VVE effectief?

Artikel in JSW (04/2016): Zo boek je woordenwinst!

 

Erkende kwaliteit bij Sardes