Nieuws
-
26 april 2022
Invoering pedagogisch beleidsmedewerker in de ve: zo staan gemeenten en ve-aanbieders ervoor
Alle gemeenten en ve-aanbieders verwachtten op 1 januari 2022 aan de nieuwe wettelijke eis van de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (ve) te voldoen. Liggen zij nog steeds op koers? Sardes en Oberon onderzochten dit eind 2021 tijdens de derde meting.
-
29 maart 2022
Jasmijn schrijft essay over stille leerlingen tijdens maatschappelijke stage bij Sardes
Jasmijn Ortt (15 jaar), uit leerjaar 3 van de middelbare school, heeft zich wel eens afgevraagd of de leraar überhaupt doorheeft dat ze in de klas zit. De afgelopen maanden heeft zij bij Sardes een maatschappelijke stage gelopen. Ze had meteen een duidelijk doel voor ogen: een essay schrijven om leerkrachten bewust te maken van het perspectief van de stille leerling.
-
24 maart 2022
Onderzoek naar innovaties in VVE: van digitale prentenboeken tot kunstparticipatie
Het verbeteren van de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie: dat was het doel van de innovaties die vanaf 2017 voor een aantal jaren in vijf gemeenten werden uitgevoerd en onderzocht door het Kohnstamm Instituut, KBA Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam. Wat heeft deze proeftuin opgeleverd voor de VVE?
-
24 maart 2022
Excluses: van uitsluiting naar inclusie
Het moest eens klaar zijn met excluses die in de weg zitten van de ontwikkeling naar meer inclusief onderwijs, is de stelling. Daarover ging Sanne Spiero in gesprek met Beno Schraepen in het webinar Excluses: van uitsluiting naar inclusie.
-
01 maart 2022
Vacatures bij Sardes
Wij zijn op zoek naar enthousiaste collega’s en hebben op dit moment plaats voor twee ervaren adviseurs-onderzoekers. Wil jij jouw talent inzetten voor het verbeteren van kansengelijkheid van kinderen en jongeren? Dan ontvangen we graag jouw sollicitatie.
-
24 februari 2022
Onderwijsvisie Dordrecht
Les in techniek, kunst, ICT, dans en sociale vaardigheden. En dat allemaal naast de gewone vakken. Maar ook extra rekenen en taal. Dordrecht trekt de komende 10 jaar ruim 27 miljoen euro uit voor basisscholen in achterstandswijken. Het programma is nu een maand of vier onderweg en trekt steeds meer belangstelling uit het hele land. Dit lat ligt hoog: "Door deze extra uren kun je een beter leven krijgen." Sardes ondersteunt de gemeente Dordrecht hierbij, onder andere door de opbrengsten in beeld te brengen.
-
15 februari 2022
Meertalige digitale prentenboeken
Sardes heeft in 2021 onderzoek gedaan naar de effecten van het gebruik van digitale meertalige prentenboeken in het gezin. Speciaal voor dit project zijn tien Nederlandse digitale prentenboeken vertaald in het Arabisch, Turks en Tamazight (Berbers).
-
18 januari 2022
Onderzoek naar innovaties in vve: vijf inspirerende voorbeelden en één effectieve innovatie
In 2017 werden er in vijf gemeenten innovatiecentra opgericht om de voor- en vroegschoolse educatie (vve) te versterken. Een proeftuin waarin de kinderopvang gedurende drie jaar met een innovatieve maatregel experimenteerde. Het Kohnstamm Instituut, KBA Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzochten de effectiviteit van deze innovaties. De resultaten →
-
11 januari 2022
Goede (online) hulp binnen handbereik voor jongeren
Jongeren Hulp Online biedt meer dan 20 betrouwbare hulplijnen die jongeren snel, anoniem en gratis ondersteuning bieden bij (mentale) problemen. Het is een initiatief van Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) en Alles is Gezondheid (Sardes).
-
16 december 2021
Urenuitbreiding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid: nagenoeg afgerond en goed verlopen
De urenuitbreiding in de voorschoolse educatie (ve) is nagenoeg afgerond. Doelgroeppeuters kunnen sinds 1 augustus 2020 geen 600, maar (minimaal) 960 uur ve volgen. En de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker in de ve gaat op 1 januari 2022 van start. Het onderzoeksconsortium Sardes, Oberon en Cebeon heeft in juni 2021 de balans opgemaakt. De tussentijdse onderzoeksresultaten werden op 14 december 2021 aangeboden aan de Tweede Kamer.