De school als jaagsysteem - Debatmiddag PO

06 september 2018

Het is wel even schrikken als je hoort dat kinderen, ook op jonge leeftijd, risico lopen op een burn-out en mogelijk daarmee gepaard gaande somberheid of depressie. School heeft daar een aandeel in. Zo zorgde het verhaal van Fleur van 9 jaar in het NOS journaal van 12 april 2018 voor opschudding in Nederland. 
Sardes nodigt u uit voor een debatmiddag op donderdag 6 september  te Utrecht waar wij onze inzichten uit de wetenschap en de praktijk delen. U wordt uitgenodigd ook uw inzichten te delen, zodat we gezamenlijk tot een breder begrip komen van onderliggende principes en oorzaken.

‘Vroeger konden we buiten spelen, maar nu krijgen we al veel huiswerk. Ook op de basisschool om alvast te wennen aan de middelbare school, want daar zou het nog meer worden, zeiden ze de hele tijd’, vertelde Fleur. Onderzoek van Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit 2016 toont aan dat Fleur hierin niet alleen staat: ‘Uit de vragenlijst die duizenden kinderen en jongeren in 2016 hebben ingevuld, blijkt ook dat zij massaal last hebben van stress.’ Ook Sardes hoort, tijdens bezoeken aan scholen in het land, deze geluiden: ‘vroeger hadden wij nauwelijks thuiszitters, maar nu vallen er leerlingen uit met depressieve klachten of een burn-out.”

 

De rol van de school

In de zoektocht naar oorzaken en oplossingen wordt vaak gekeken naar maatschappelijke factoren en naar de ouders of naar kinderen zelf. Maar veel van de oorzaken liggen binnen de invloedssfeer van de school. Een voorbeeld hiervan is het feit dat school - met de beste bedoelingen - benadrukt hoe belangrijk het is dat kinderen het maximale uit zichzelf halen en moeten presteren. De zesjes-cultuur waar Balkenende het in 2007 over had, lijkt verleden tijd. Maximaal presteren is haast een vanzelfsprekend gegeven waardoor andere belangrijke levens- en leervragen -  namelijk wat kinderen leuk vinden, wat ze zelf willen of waar ze zelf interesse in hebben -  ondergesneeuwd raken. Wij vragen ons af: is de school teveel een jaagsysteem geworden? In een interactieve sessie willen we verkennen wat scholen kunnen doen, maar vooral ook kunnen laten, om kinderen weer gezond en blij naar school te laten gaan.

Meer lezen? 

 

Voor wie

Bent u bestuurder in het primair onderwijs of heeft u bestuurlijke verantwoordelijkheid bij de aanpak van schoolgerelateerde burn-out bij leerlingen, dan nodigt Sardes u uit op voor een debatmiddag op donderdag 6 september  te Utrecht. Wij delen hierin onze inzichten uit de wetenschap en de praktijk en nodigen u uit uw inzichten ook te delen, zodat we gezamenlijk tot een breder begrip komen van onderliggende principes en oorzaken.

 

Aanmelding en kosten

Om de middag mogelijk te maken, vragen we u een tegemoetkoming in de kosten van €50 (incl. btw). 
Aanmelden  graag voor 31 juli via de knop onderaan deze pagina. Na ontvangst van uw aanmelding sturen wij u een bevestiging.

Bij verhindering heeft u het recht zich zonder kosten te laten vervangen, mits te voren aan de organisatie gemeld. Tot vier weken voor de start kunt u zonder kosten annuleren. Bij annulering binnen vier weken voor aanvang bent u de volledige deelnemersprijs verschuldigd.

 

Datum en locatie

Donderdag 6 september 2018 van 14.00-17.00 uur te Utrecht (precieze locatie wordt later bekend gemaakt). 

 

Aanmelden

Meer weten?