Sardes-Leespluim

 De Sardes-Leespluim is een bekroning van kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare (prenten)boeken voor jonge kinderen (0-6 jaar) om hen te prikkelen tot lezen en hun leesplezier en taalvaardigheid te bevorderen. De Sardes-Leespluim dient ter inspiratie van professionals die met jonge kinderen werken in de kinderopvang en het kleuteronderwijs. Een onafhankelijke jury houdt bij de beoordeling rekening met de inzetbaarheid van de boeken met groepen jonge kinderen. Om de Leespluim breed in te kunnen zetten in de praktijk van kinderopvang, VVE en onderbouw basisonderwijs worden bij de bekroonde boeken activiteiten uitgewerkt door een Sardes-expert.

De eerste Leespluim werd voor het eerst uitgereikt in september 1984, op initiatief van het tijdschrift Bobo. Vanaf 2018 is de Leespluim ondergebracht bij Sardes.

 

De Leespluimjury

De jury bestaat uit Agnes van Hoesel (KinderMAATwerk), Anja de Rek, Irma Land (Leesbevordering/Edutainment), Judith Hessels (OBA Amsterdam), Kees Broekhof (Sardes), Lia Reedijk (De Utrechtse Kinderboekwinkel), Marijke Bos (Stichting Lezen/Boekstart), Trude van Waarden en Andrea Visser (lerarenopleider, Marnix Academie Utrecht).

De jury streeft ernaar om op basis van vastgestelde beoordelingscriteria een verantwoorde keus te maken uit het brede aanbod van (prenten)boeken dat in Nederland en Vlaanderen wordt uitgegeven.

 Beoordelingscriteria

12 gouden tips voor het voorlezen in de kinderopvang

 

Haal meer uit voorlezen 

Sardes biedt diverse scholingsprogramma's, van kortdurende specialisaties, op het gebied van voorlezen en taalstimulering.

 

Meer halen uit prentenboeken (4 dagdelen)

Zet voorlezen doelgericht in om het verhaalbegrip, de woordenschat en het denken van kinderen te bevorderen. Leer hoe u gefaseerd voorleest en in iedere fase aan andere doelen werkt. Interactie met de kinderen staat voorop.

 

 

Zin en onzin van digitale prentenboeken en apps - masterclass (3 uur)

Lang niet alle digitale prentenboeken en apps zijn bruikbaar voor taalstimulering. In deze masterclass leert u waarop u moet letten om digitaal materiaal van goede kwaliteit te selecteren.

 

 

Digitale prentenboeken maken en effectief gebruiken - workshop (3 uur)

In deze workshop leert u hoe u zelf een digitale versie van een prentenboek maakt en hoe u deze effectief gebruikt. We kijken daarbij niet alleen naar verhalende prentenboeken, maar ook naar andersoortige boeken (vormen, letters). 

 

 

Meer voorlezen, beter in taal - lezing/presentatie (45 min.)

In de lezing wordt aan de hand van inzichten uit onderzoek en aansprekende voorbeelden uit kinderboeken uitgelegd waarom voorlezen zo belangrijk is voor de taalontwikkeling van jonge kinderen.

 

 

Taalstimulering bij baby's - masterclass (3 uur)

In deze masterclass leert u hoe baby’s taal leren en wat de rol van volwassenen (en de voorleeskwaliteit) daarbij is. Recente inzichten uit onderzoek worden afgewisseld met videofragmenten die illustratief zijn voor de interactie tussen volwassenen en baby’s. 

 

Aanvragen of meer informatie? 

De scholing kan ingekocht worden door kinderopvang-organisaties, scholen, bibliotheken en andere geïnteresseerde instellingen. Het is niet mogelijk om individueel in te schrijven. Neem contact op met Taalspecliast Kees Broefhof via k.broekhof@sardes.nl of bel 030 - 232 62 00 voor meer informatie.