Publicaties
Zoeken
Thema's
Filters
-
11 september 2020
Sardes Special nr 26 - Perspectief op inclusief in het onderwijs
De Sardes Special âPerspectief op inclusief in het onderwijsâ is en tijdschrift vol praktijkvoorbeelden van onderwijsspecialisten, voorlopers en ervaringsdeskundigen. Waaronder bijdragen van Rick Brink (Minister van Gehandicaptenzaken), Adriana van Dooijeweert (voorzitter College voor de Rechten van de Mens), Hans Schuman (o.a. praktijkgerichte onderzoeker R&D Heliomare), Dolf van Veen (directeur NCOJ), Daisy Mertens (Global Teacher Prize top 10 finalist) en vele anderen. -
11 september 2020
De langetermijnstrategie van de Onderwijsraad (Sardes Special 26)
Het is alweer vijf jaar geleden dat de beleidsperiode passend onderwijs begon. Hoog tijd om de resultaten op een rij te zetten, vond onderzoeker IJsbrand Jepma. In dit artikel vertelt hij hoe Nederland haar binaire stelsel â waarin regulair en speciaal onderwijs apart georganiseerd worden â in een periode van 10-15 jaar om kan buigen naar een verweven unitair stelsel. -
11 september 2020
Rick Brink: “Inclusief onderwijs is geen vrijblijvende opdracht” (Sardes Special 26)
Rick Brink, bekend als minister van Gehandicaptenzaken, heeft een aangeboren âbroze-bottenziekteâ. Hierdoor zit hij in een rolstoel. Toch ging hij als kind gewoon naar de reguliere basisschool in de buurt. Als geen ander weet Brink wat inclusief onderwijs betekent en wat er nodig is om hier in Nederland Ă©cht mee aan de slag te gaan. -
11 september 2020
Inclusief onderwijs: een mensenrecht (Sardes Special 26)
Inclusief onderwijs is een fundamenteel recht, vindt Adriana van Dooijeweert. Als voorzitter van het College van Bestuur van de Rechten voor de Mens is ze kritisch op de situatie in Nederland. Passend onderwijs is zeker niet de gedroomde invulling van het VN-verdrag Handicap en de Wet gelijke behandeling op grond van handicap/chronische ziekte. We hebben een nieuw plan nodig, vindt ze. -
11 september 2020
Juf Daisy: "Ik wil niemand uitsluiten" (Sardes Special 26)
âIedereen hoort erbij, zo simpel is datâ, vindt juf Daisy. In een interview met IJsbrand Jepma vertelt ze gepassioneerd over haar ervaringen met het onderwijzen van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in een ondersteuningsklas op een reguliere basisschool. -
11 september 2020
Ervaringen van een ouder: ‘Maak elke dag het verschil’ (Sardes Special 26)
Er komt veel kijken bij het vormgeven van onderwijs voor een kind met extra ondersteuningsbehoeften. Dat merkte ook Sandra. Haar oudste zoon is nu 11 jaar en heeft kenmerken die bij ASS passen. Met veel ondersteuning heeft hij onderwijs op een reguliere basisschool gevolgd. Waarom Sandra dit zo belangrijk vond, en wat hiervoor nodig was, vertelt ze in een openhartig gesprek met Sanne Spiero. -
11 september 2020
Verplichtende verdragen en verschuivende paradigma’s (Sardes Special 26)
Geen aparte voorzieningen meer creĂ«ren voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Maar samen bouwen aan een inclusievere samenleving, waarin leerlingen â in al hun diversiteit â met elkaar opgroeien en samen naar school gaan. Dat is de wens van Hans Schuman. Lees meer over zijn visie op inclusief onderwijs --> -
11 september 2020
Voorlopers met lef (Sardes Special 26)
Wat u als samenwerkingsverband kunt doen om richting inclusiever onderwijs te bewegen? Dat vertellen drie voorlopers: de Meierij PO, PPO Noord-Kennemerland en Stichting de Waarden. Elk hebben zij hun eigen aanpak om te starten met inclusiever onderwijs. -
11 september 2020
De (on)bedoelde effecten van inclusief onderwijs op alle leerlingen (Sardes Special 26)
Bij het streven naar inclusief onderwijs worden soms zorgen geuit. Gaat het prestatieniveau van de reguliere leerlingen niet achteruit als er in klassen ook leerlingen met een beperking zitten? Gaat het niet ten koste van het welzijn of âbevinden van leerlingen met een beperking? IJsbrand Jepma zocht uit wat de (on)bedoelde effecten van inclusief onderwijs zijn.