Met meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs is steeds duidelijker waar mijn hart ligt: bij taalontwikkeling, kansengelijkheid en ambitiebewust, activerend onderwijs. En dan het liefst allemaal tegelijk!
Een advies over vraagstukken en beleid. Maar ook voor een onderwijsontwerp op het gebied van taalontwikkeling. Van begrijpend lezen en luisteren, technisch lezen, leesmotivatie, meertaligheid, taalbewust lesgeven/taalgericht vakonderwijs, interactief taalonderwijs tot taalstimulering. Andere onderwerpen waarin ik mij specialiseer zijn het toepassen van een activerende didactiek, kansengelijkheid en ambitiebewust onderwijs.
Door mijn achtergrond als onderwijskundige, met onderwijservaring in het PO en het VO, ben ik gewend om vraagstukken zowel conceptueel als praktisch te benaderen. Het werken in de praktijk heeft me geleerd dat elke situatie anders is en om eigen oplossingen vraagt. Daarom denk ik graag mee om gezamenlijk naar antwoorden te zoeken, waarbij theorie en praktijk elkaar ontmoeten en aanvullen.
Projecten waarbij leraren enthousiast zijn over de inzichten en vaardigheden die ze opdoen. Een recent voorbeeld daarvan is een leraar burgerschap die van een ‘gewone’ vakles een taalgerichte vakles maakte. Ze kon niet wachten om die les te geven, omdat ze voorspelde dat deze veel beter aan zou sluiten bij de onderwijsbehoefte én interesse van haar leerlingen.
Ik kan vraagstukken vanuit verschillende perspectieven benaderen met inlevingsvermogen in verschillende rollen, kennis van diverse doelgroepen en brede kennis en vaardigheden op verschillende niveaus van uitvoering.
Stimuleren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren helpt hen in hun ontwikkeling. Taal is een belangrijke pijler in de activiteiten van Sardes.
Hoe kunnen docenten Nederlands hun vakcollega’s over de streep trekken om taalgerichter te werken? Dat leggen Froukje Hoobroeckx en Emiel Helmich uit in hun artikel, dat opgenomen is in de bundel van de 36e conferentie Het Schoolvak Nederlands.
In het artikel “Kansen Vergroten met Ambitiebewust Onderwijs” (BSM, 5/2023) legt Froukje Hoobroeckx uit hoe scholen met Ambitiebewust Onderwijs kinderen en jongeren laten zien dat hun persoonlijke ambities ertoe doen.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.