De (toekomstige) samenleving een beetje mooier maken voor kwetsbare kinderen en jongeren, daar gaat het mij om.
Ik gun ieder kind het om zijn of haar talenten en ware potentieel te ontdekken, aan de hand van voortreffelijke pedagogisch medewerkers en leraren. Daar lever ik als allround onderzoeker en adviseur bij Sardes sinds 2006 met veel plezier en toewijding mijn bijdrage aan.
Monitoring, evaluatie en (beleidsmatig en praktijkgericht) onderzoek naar onder andere de kwaliteit van de kinderopvang, (gemeentelijk) onderwijsachterstandenbeleid / gelijke kansen, educatieve kwaliteit, de lerende organisatie en inclusiever onderwijs.
Aan mij heb je een geëngageerde ‘kritische vriend’. Lastige vragen ga ik niet uit de weg. Ik ben intrinsiek gemotiveerd om goede dienstverlening te bieden op het gebied van innovatie, onderzoek, advisering. Ik werk snel, ben accuraat en hanteer hoge kwaliteitsstandaarden. Ik lever informatieve en bruikbare producten en diensten. Pas als jij tevreden bent, dan ben ik dat ook.
Wetenschap, beleid en praktijk mag verbinden. Ik schakel makkelijk tussen de diverse niveaus en perspectieven en ben daardoor een goede gesprekspartner voor bestuurders, leidinggevenden, managers, beleidsmakers, wetenschappers en praktijkprofessionals.
De beweging naar inclusiever onderwijs. Vroeger werden kinderen en jongeren met heel diverse ondersteuningsbehoeften bij voorkeur uit elkaar gehaald en in aparte schooltypen onderwezen. Vandaag de dag kunnen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften een regulier schooldiploma halen. Ik kan daar enorm van genieten en maak een diepe buiging voor alle professionals die dit mogelijk hebben gemaakt.
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
Het duurt in gevallen te lang voordat extra ondersteuning binnen passend onderwijs voor leerlingen beschikbaar is. Sardes deed onderzoek naar dit proces in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.
Er zijn zorgen over de deelname van doelgroepkinderen aan voorschoolse educatie en aan het basisonderwijs bij 4 jaar. Eenmaal opgelopen onderwijsachterstanden zijn moeilijk in te halen op latere leeftijd. Sardes en SEO Economisch Onderzoek hebben daarom onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kansen van jonge kinderen uit kwetsbare maatschappelijke groepen bij de start in het basisonderwijs.
Sardes en SEO Economisch Onderzoek hebben, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken omtrent evidence-informed werken in het funderend onderwijs. Hierbij is gekeken naar hoe vaak en op welke manier wetenschappelijke inzichten worden toegepast in het onderwijs, en waar de uitdagingen liggen.