Kinderen en jongeren helpen om te worden wie ze kunnen zijn, daaraan wil ik graag mijn bijdrage leveren.
Er zijn kinderen die er door een taalachterstand niet in slagen om op eigen kracht hun potentieel te verwezenlijken. Die kinderen probeer ik te helpen door samen met pedagogisch medewerkers en leraren te werken aan verbetering van de taalomgeving en het taalonderwijs, van kinderopvang tot en met voortgezet onderwijs. Ik doe dit al meer dan 25 jaar met veel plezier – taal is een mateloos boeiend onderwerp!
Hoe ik te werk ga hangt af van de vraag die je mij stelt. Heb je een eenvoudige vraag, dan maken we de zaken niet ingewikkelder dan ze zijn. Is je wens complexer, dan raadpleeg ik de onderzoeksliteratuur en mijn professionele netwerk, om vervolgens in overleg met jou de keuzes te maken die tot de meest bevredigende oplossing leiden. De scholingen die ik ontwerp en uitvoer zijn altijd gebaseerd op bewezen effectieve werkwijzen, die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
…mensen die echt geïnteresseerd zijn in elkaar, die genieten van een inhoudelijke discussie, die wijsheid hoger in het vaandel hebben dan gelijk krijgen, die bereid zijn verder te kijken dan hun neus lang is en die nieuwsgierig zijn naar wat ze nog niet kennen of kunnen.
De eerste klap is een daalder waard. Hoe eerder we beginnen met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling, hoe meer kansen kinderen hebben om te profiteren van het onderwijs.
Scholen die echt werk willen maken van taalonderwijs gaan met het hele team aan de slag, zodat er een doorgaande didactische lijn van groep 1 tot en met 8 ontstaat. Met als resultaat: meer leerrendement en meer samenhang in de lespraktijk.
Kennis en taal ontwikkelen zich hand in hand. Sla daarom een dubbelslag in je les door bij het overdragen van je vak ook oog te hebben voor de taal die daarbij komt kijken. Leerlingen vergroten zo niet alleen hun vakkennis, maar ook hun taalkennis.
Lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Met lezen leer je nieuwe woorden, je leert jezelf uitdrukken en je leert anderen en de wereld beter te begrijpen. Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, hun bredere schoolprestaties groeien mee. Daarom besteden we bij onze projecten ook heel nadrukkelijk aandacht aan lezen en leesmotivatie.
Pabo-docenten houden van lezen, maar geven hun studenten niet het goede voorbeeld als het gaat om leesplezier en leesmotivatie. Hoe kunnen pabo-studenten hun rol als toekomstige leesbevorderaars vervullen, als ze zelf niet goed leren hoe?
In Letterprins worden woordherkenning, betekenis en begrip gecombineerd als methodiek om de kinderen tegelijkertijd te laten leren en te laten genieten. Dat schrijven Kees Broekhof en Froukje Hoobroeckx in hun artikel ‘Letterprins’ in vakblad JSW (JSW 7, 2024).
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.