Sinds 2011 werkt Paulien bij Sardes als senior onderzoeker / adviseur. Zij stuurt projecten aan op de thema’s voor- en vroegschoolse educatie, onderwijsachterstandenbeleid, nieuwkomersonderwijs en kwaliteit kinderopvang.
Als onderzoeker en adviseur heeft Paulien het projectteam vve-audits opgezet dat in opdracht van gemeenten locatiebezoeken uitvoert op scholen, ikc’s en kinderopvanglocaties. Ook maakt Paulien deel uit van het kernteam van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK), waarmee Sardes en de Universiteit Utrecht jaarlijks de kinderopvangkwaliteit in beeld brengen in opdracht van het ministerie van SZW. In opdracht van het ministerie van OCW doet zij momenteel onderzoek naar het onderwijs aan Oekraïense kinderen en jongeren.
Paulien studeerde Algemene Sociale Wetenschappen (ASW), specialisatie Cultuurvergelijking, Migratie en Minderheden, aan de Universiteit Utrecht. Vervolgens promoveerde ze aan het Mensenrechteninstituut van de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de transnationale netwerken van Afghaanse vluchtelingen. Paulien werkte als onderzoeker voor onder andere het European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (ERCOMER) en het Sociaal Cultureel Planbureau (afdeling Migratie en onderwijs).
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
Op 11 oktober 2023 is de tijdelijke Wet Tijdelijke Nieuwkomersvoorzieningen, de ‘Wet TNV,’ in het onderwijs ingegaan. De Wet TNV biedt in noodsituaties ruimte aan scholen en gemeenten om het nieuwkomersonderwijs anders te organiseren. Dit is het eerste tussenrapport, de nulmeting, van de evaluatie van deze wet.
Lees nu het tweede rapport over de situatie van Oekraïense kinderen in het Nederlandse basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het onderzoek bevat ook een evaluatie van de Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen (Wet TOV).
De toestroom van Oekraïense kinderen en jongeren stelt het Nederlandse onderwijs voor grote uitdagingen. De Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen biedt schoolbesturen ruimte om het onderwijs in aangepaste vorm in te richten. Deze rapportage geeft een eerste inzicht in de situatie rondom het onderwijs aan Oekraïense leerlingen.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.