Goede onderwijs- en opvangvoorzieningen voor een nieuwe generatie. Daar maak ik me graag sterk voor!
Dat ik als buitenstaander kritisch over goed onderwijs en goede opvangvoorzieningen mee kan en mag denken, dat zie ik als een voorrecht. Dat we vanuit Sardes altijd oog hebben voor de maatschappelijke waarde van deze organisaties, is de kers op de taart.
Als psycholoog ben ik geboeid door de menselijke factor binnen organisaties. In het bedrijfsleven heb ik veel geleerd over strategisch sturen van een organisatie en het vormgeven van veranderingen. Dit combineer ik sinds 2017 in mijn werk als senior adviseur bij Sardes, waar ik onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties begeleid bij strategische vragen en organisatieontwikkelingen.. Altijd met oog voor het organisatie- én maatschappelijk belang.
Ik sta graag naast de opdrachtgever in de rol van procesbegeleider, sparringspartner en/of critical friend. Samen gaan we op zoek naar passende antwoorden. Die voortkomen uit data, documenten, literatuur, interviews, onderzoek en verdiepende gesprekken met collega’s.
De onderwijs- en opvangwereld is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Wij ondersteunen bestuurders en schoolleiders bij hun strategische rol.
De organisatie van het onderwijs lijkt steeds complexer te worden. Er wordt vaak een beroep op scholen gedaan voor het aanbieden van inclusiever onderwijs, gelijke kansen en doorgaande lijnen. Vaak vraagt het meer dan een school alleen kan bieden. Samenwerking met lokale partners is dan noodzakelijk. Maar met wie? En hoe geef je dat vorm? In deze nieuwsbrief vind je enkele voorbeelden van strategische samenwerkingen en delen we tips.
Om ons heen zien we dat de aandacht voor gelijke kansen groeit. Voor gemeenten en schoolbesturen die ook aan de slag willen met het realiseren van de gelijke kansen hebben wij vijf thema’s op een rij gezet, die je tegenkomt bij het opstellen van een nieuwe nota onderwijsachterstandenbeleid of de lokaal educatie agenda (LEA).
Bedoelt de IKC-directeur hetzelfde met de doorgaande lijn als de pedagogisch-medewerker, de leerkracht of de coach? Hoogste tijd dus voor opheldering. In dit paper beschrijven we zeven doorgaande lijnen van het IKC die wij in het veld ontwaren.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.