Pabo-docenten houden van lezen, maar geven hun studenten niet het goede voorbeeld als het gaat om leesplezier en leesmotivatie. Hoe kunnen pabo-studenten hun rol als toekomstige leesbevorderaars vervullen, als ze zelf niet goed leren hoe?
In het voortgezet onderwijs (vo) vormen docenten wat etnisch-culturele achtergrond betreft geen goede afspiegeling van de leerlingpopulatie en beroepsbevolking. Zes procent van de docenten in het vo is van kleur, terwijl 11 procent van de beroepsbevolking van kleur is. Ook zijn er aanwijzingen dat onderwijsprofessionals van kleur vaker het vo verlaten. Hoe komt dat? En hoe kunnen scholen meer docenten van kleur werven en behouden?
De toestroom van Oekraïense kinderen en jongeren stelt het Nederlandse onderwijs voor grote uitdagingen. De Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen biedt schoolbesturen ruimte om het onderwijs in aangepaste vorm in te richten. Deze rapportage geeft een eerste inzicht in de situatie rondom het onderwijs aan Oekraïense leerlingen.