Kinderen hebben ambities
Dat blijkt uit onderzoek, (Brinkman, Jansen & Wijnker, 2020), en ambitiegesprekken die met kinderen zijn gevoerd aan de hand van een hiervoor ontwikkelde leidraad. Kinderen beginnen in zo’n gesprek vaak eerst over een beroep of een opleidingsniveau. Vraag je echter volgens deze leidraad door, dan blijkt er meestal een concretere en soms zelfs heel persoonlijke ambitie onder te zitten.
Van grote ambities: ‘expert worden op gebied van de aerodynamica van vliegtuigen’, tot kleine: ‘net zo’n mooie wheelie maken als mijn beste vriend’. In het hier en nu: ‘weten hoe ik mijn moeder kan verplegen als zij uit het ziekenhuis komt’ of voor later: ‘de eerste vrouw zijn die buiten ons sterrenstelsel reist’.
Een ambitie is het wilsbesluit als resultaat van een proces van reflectie op jezelf en de wereld, om een persoonlijk doel te bereiken en de – soms moeilijke – weg te gaan die daarvoor nodig is.
Zo werkt het
De ambities van kinderen benutten en bevorderen… dat klinkt goed, maar hoe doe je dat? Kort gezegd: door kinderen veel laten zien van de wereld, ze leren denken in termen van wilsbesluiten, ze leren te reflecteren op wat zíj zelf belangrijk vinden, ze ruimte geven om persoonlijke doelen te stellen en ze te leren wat je in het hier en nu kunt doen om daar dichterbij te komen. Kinderen die kunnen verwoorden wat ze aan hun lessen hebben om persoonlijke ambities te bereiken, zullen met meer energie aan de slag gaan en blijven.