De wereld rondom onderwijs en opvang is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Sardes ondersteunt bestuurders en schoolleiders bij het versterken van hun strategische rol.
De wereld rondom onderwijs en opvang is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Sardes ondersteunt bestuurders en schoolleiders bij het versterken van hun strategische rol.
Of het nu gaat om passend of inclusief onderwijs, samenwerking met partners in het maatschappelijk veld of om de toekomst van de eigen organisatie; bestuurders hebben een koers te bepalen en een route uit te stippelen. Dit vraagt om zicht op de organisatie, de omgeving en de toekomstige ontwikkelingen. Onze strategische en data-gestuurde aanpak maakt beleid toekomstbestendig.
Kenmerkend voor onze aanpak zijn een gedegen analyse van de omgeving en de organisatie, en het toevoegen van kennis uit de wetenschap en de praktijk. We maken daarbij gebruik van de toenemende hoeveelheid openbare gegevens en leggen verbanden met ontwikkelingen in het onderwijs en de opvang. De bestuurlijke focus op kwaliteit en financiële kaders verbreden we door het betrekken van ontwikkelingen zoals het personeelstekort, kansengelijkheid en nieuwkomers. Zo zorgen we dat ontwikkelingen die de toekomst van de organisatie beïnvloeden, aan het licht komen. Afhankelijk van de behoeften en gewoontes van de organisatie, doen we dit in een interactief proces dat we vanuit Sardes graag begeleiden.
Het flexibiliseren van de overgang van het po naar het vo en het uitstellen van selectie, zijn aanleidingen om te onderzoeken of 10-14 onderwijs een oplossing biedt. Sardes ondersteunt scholen en schoolbesturen bij het maken van een weloverwogen keuze.
Een onderwijssysteem dat rekening houdt met unieke interesses, vaardigheden en ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Dat is inclusief onderwijs. De transitie naar dit onderwijssysteem kent uitdagingen, maar biedt ook veel mooie kansen.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. Maar dit is geen gemakkelijke opgave.
In veel samenwerkingsverbanden is de organisatie op orde: er is een ondersteuningsplan, er zijn heldere afspraken over de samenwerking en de verdeling van middelen. Maar in de praktijk is passend onderwijs nog niet altijd goed uitgekristalliseerd.
In de bundel ‘Scheuren in het fundament. De toekomst van kinderopvang en funderend onderwijs’ delen auteurs als Mark Levels, Eddie Denessen, Sietske Waslander en Marc van der Meer, hun kijk op het huidige onderwijs en de kinderopvang. Zij beantwoorden vragen als: wat moet er veranderen in de inhoud en de organisatie? Waarom? Hoe moeten innovaties tot stand komen? En wie spelen daarbij een rol?
Strategie wordt vaak genoemd in de drieslag missie-visie-strategie. Met de missie als de overal en altijd in de organisatie geldende waarden, en de visie als het doel waarnaar de koers wordt uitgezet. De koers, dat is de strategie. Over het sturen, wenden en keren van de koers gaat deze Special.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.