De wereld rondom onderwijs en opvang is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Sardes ondersteunt bestuurders en schoolleiders bij het versterken van hun strategische rol.
De wereld rondom onderwijs en opvang is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Sardes ondersteunt bestuurders en schoolleiders bij het versterken van hun strategische rol.
Of het nu gaat om passend of inclusief onderwijs, samenwerking met partners in het maatschappelijk veld of om de toekomst van de eigen organisatie; bestuurders hebben een koers te bepalen en een route uit te stippelen. Dit vraagt om zicht op de organisatie, de omgeving en de toekomstige ontwikkelingen. Onze strategische en data-gestuurde aanpak maakt beleid toekomstbestendig.
Kenmerkend voor onze aanpak zijn een gedegen analyse van de omgeving en de organisatie, en het toevoegen van kennis uit de wetenschap en de praktijk. We maken daarbij gebruik van de toenemende hoeveelheid openbare gegevens en leggen verbanden met ontwikkelingen in het onderwijs en de opvang. De bestuurlijke focus op kwaliteit en financiële kaders verbreden we door het betrekken van ontwikkelingen zoals het personeelstekort, kansengelijkheid en nieuwkomers. Zo zorgen we dat ontwikkelingen die de toekomst van de organisatie beïnvloeden, aan het licht komen. Afhankelijk van de behoeften en gewoontes van de organisatie, doen we dit in een interactief proces dat we vanuit Sardes graag begeleiden.
Namens besturen ondersteunen wij schoolleiders bij de totstandkoming van het schoolplan. Samen zoeken we naar een antwoord op de uitdagingen voor de school, operationaliseren we de bestuursstrategie en komen we tot een plan met heldere doelen.
Samenwerkingsverbanden hebben behoefte aan meer grip op hoe passend onderwijs vorm krijgt op de scholen. De maatschappij vraagt om meer inclusie, ondersteuningsvragen veranderen en het fenomeen thuiszitten blijkt hardnekkig. Wij helpen bij het vinden van passende antwoorden op deze vragen.
Op tal van plaatsen in het land zijn schoolbesturen aan het onderzoeken óf er behoefte is aan 10-14 onderwijs. Waar moet 10-14 onderwijs in de omgeving een oplossing voor zijn en wat komt er kijken bij het ontwikkelen ervan? Wij begeleidden meerdere visie- en ontwikkeltrajecten.
Het besturen van een onderwijs- of opvangorganisatie brengt strategische vragen met zich mee. Door analyse te combineren met kennis uit de wetenschap en de praktijk komen we tot heldere antwoorden en adviezen voor een toekomstbestendige strategie.
Een goed schoolplan kijkt niet alleen naar binnen, maar ook naar buiten én vooruit. Wat vinden wij belangrijk? Wat hebben de leerlingen nodig? Waar willen we naartoe? Waar staan we nu? En wat onderscheidt ons?
In veel samenwerkingsverbanden is de organisatie op orde: er is een ondersteuningsplan, er zijn heldere afspraken over de samenwerking en de verdeling van middelen. Maar in de praktijk is passend onderwijs nog niet altijd goed uitgekristalliseerd.
Een onderwijssysteem dat rekening houdt met unieke interesses, vaardigheden en ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Dat is inclusief onderwijs. De transitie naar dit onderwijssysteem kent uitdagingen, maar biedt ook veel mooie kansen.
In de bundel ‘Scheuren in het fundament. De toekomst van kinderopvang en funderend onderwijs’ delen auteurs als Mark Levels, Eddie Denessen, Sietske Waslander en Marc van der Meer, hun kijk op het huidige onderwijs en de kinderopvang. Zij beantwoorden vragen als: wat moet er veranderen in de inhoud en de organisatie? Waarom? Hoe moeten innovaties tot stand komen? En wie spelen daarbij een rol?
Strategie wordt vaak genoemd in de drieslag missie-visie-strategie. Met de missie als de overal en altijd in de organisatie geldende waarden, en de visie als het doel waarnaar de koers wordt uitgezet. De koers, dat is de strategie. Over het sturen, wenden en keren van de koers gaat deze Special.
Het afgelopen jaar is het aantal peuters met extra ondersteuningsbehoeften gestegen van 40 naar 65 procent, blijkt uit de blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang. Voor deze kinderen is voorschoolse educatie niet een allesomvattende oplossing. Hoe krijgen zij toch de ondersteuning die ze nodig hebben? In deze nieuwsbrief nemen we je mee in de breedte van inclusie: van passende kinderopvang en het in beeld brengen van thuiszittende jongeren tot inspiratie voor een inclusieve werkomgeving.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. In deze nieuwsbrief lees je meer over de weg naar een kansrijk en inclusief kindcentrum, onderzoek over thuiszittende jongeren in het vo, onze visie op de uitdagingen en kansen van de hervormingsagenda én jongeren uit de gesloten jeugdzorg keren terug in het onderwijs.
De organisatie van het onderwijs lijkt steeds complexer te worden. Er wordt vaak een beroep op scholen gedaan voor het aanbieden van inclusiever onderwijs, gelijke kansen en doorgaande lijnen. Vaak vraagt het meer dan een school alleen kan bieden. Samenwerking met lokale partners is dan noodzakelijk. Maar met wie? En hoe geef je dat vorm? In deze nieuwsbrief vind je enkele voorbeelden van strategische samenwerkingen en delen we tips.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat om extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. Maar dit is geen gemakkelijke opgave: want hoe kom je gezamenlijk tot passende onderwijsplekken? En hoe evalueer je de samenwerking en resultaten met elkaar?