Cultuureducatie vergroot de wereld van leerlingen. Het helpt ze bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten en stimuleert ze om na te denken over kunst en cultuur. Sommige kinderen krijgen van huis uit al veel mee over cultuur, anderen veel minder. Scholen en culturele organisaties kunnen helpen die verschillen op te vangen.
Doelbewust leren
Cultuureducatie is ‘doelbewust leren over en met kunst, erfgoed en media via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools’. Leerlingen leren over cultuur door er actief mee bezig te zijn en zelf iets te maken. Ze leren ook van het kijken en luisteren naar cultuuruitingen, van cultuurbezoek en van lezen over cultuur. En door te reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
Talenten ontdekken
Cultuureducatie verbreedt de horizon van leerlingen. Ze ervaren dat je ook op een andere manier tegen dingen aan kunt kijken. En het zorgt ervoor dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen. Iedereen heeft een talent. Maar niet alle kinderen krijgen dezelfde kansen om hun talent te ontdekken en te laten bloeien. Leerkrachten en scholen spelen hier een grote rol in. Zij kunnen het talent van kinderen erkennen en er ruimte voor bieden. En ze kunnen samen met culturele organisaties (naschoolse) culturele activiteiten organiseren. Soms onder schooltijd en soms erna (bijvoorbeeld in de brede school, het IKC of de verlengde schooldag).
Sardes doet veel onderzoek naar cultuureducatie, adviseert over beleid, beroepsprofielen, kwaliteitscriteria en het aanbieden van een inclusief en divers programma. Klik op ‘Lees meer’ om het aanbod te bekijken.
Beleidsonderzoek
Sardes doet landelijk en lokaal beleidsonderzoek naar cultuureducatie. Door middel van monitoronderzoek laten we de stand van zaken zien op het gebied van cultuureducatie, zoals bijvoorbeeld de doorgaande lijn, de deskundigheid van docenten, samenwerking met de culturele omgeving en borging. Dit onderzoek maakt duidelijk waar nog extra aandacht nodig is om bijvoorbeeld beleidsdoelen te bereiken. Ook evalueren we landelijke regelingen, zoals bijvoorbeeld de regeling ‘Opleiding Cultuurbegeleider’ in opdracht van het ministerie van OCW en de regeling ‘Muziek op de pabo’ in opdracht van het Fonds voor Cultuurparticipatie. De uitkomsten van deze onderzoeken vormen de basis voor toekomstig beleid.
Vakken combineren
Er is veel gaande in het veld van onderwijs en cultuureducatie. Een belangrijke ontwikkeling in de afgelopen jaren, en tegenwoordig een wens van veel scholen, is het combineren van (onderdelen van) cultuureducatie met andere onderwijsonderdelen. Sardes brengt – soms letterlijk met foto’s en film – in beeld hoe je vakken kunt combineren. Bijvoorbeeld muziek en taal, een opdracht van LKCA en de Nederlandse Taalunie. Download de publicatie [hyperlink]. Of leesbevordering en cultuureducatie, in opdracht van LKCA en Stichting Lezen. Download de publicatie.
Beroepsprofielen
Over welke competenties moet een kunstvakdocent in de kinderopvang en het primair onderwijs beschikken? Sardes sprak met een groot aantal kunstvakdocenten van verschillende disciplines om tot een eigentijds beroepsprofiel te komen.
Advies
Centra voor de kunsten, maar ook andere organisaties, kunnen bij ons terecht voor advies. Zo adviseerden we Cultuurschakel over de mate waarin hun aanbod inclusief en divers is. En dachten we met NEOS mee over kwaliteitscriteria voor het aanbod en de manier waarop het op de website gepresenteerd wordt.
Werken met verhalen – Inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie
Hoe kunnen leesbevordering en cultuureducatie beter gekoppeld worden? Met deze vraag kwamen de Stichting Lezen en LKCA bij Sardes. We verzamelden voorbeelden en trokken conclusies. Die zijn te lezen in deze rapportage.
Het is van groot belang dat toekomstige leerkrachten zelfvertrouwen ontwikkelen om muziekactiviteiten uit te voeren voor en met hun leerlingen. Dat begint met goed muziekonderwijs op de pabo voor iedere student. Sardes en Oberon onderzochten, samen met Michel Hogenes van de Haagse Hogeschool, in opdracht van het FCP, in hoeverre de doelen van de hiervoor beschikbaar gestelde subsidieregeling zijn bereikt.
Inspirerende voorbeelden Muziek-Taal combinaties in het primair onderwijs
Taal en muziek combineren vereist lef bij scholen om buiten de gebaande paden te treden. Toch doen sommige scholen het. In deze rapportage leest u hoe combinaties van muziek en taal vorm krijgen in het basisonderwijs op vier scholen in Nederland en één in Vlaanderen. Ook wordt beschreven hoe lerarenopleidingen (twee in Nederland en één in Vlaanderen) taal en muziek combineren in hun onderwijs.
Ben je benieuwd naar de effecten van cultuureducatie? Of ben je op zoek naar advies over het combineren van vakken? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs.
Daar zijn wij blij mee! Hieronder kun je je gemakkelijk aanmelden. Vul ook jouw interesses in. Dan zorgen wij ervoor dat het nieuws nog beter aansluit.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.