Wat is een nieuwkomer in het onderwijs?
Hoewel men vaak denkt aan kinderen die door migratie nieuw zijn in Nederland, hanteert men tegenwoordig steeds vaker een brede definitie van het begrip ‘nieuwkomer in het onderwijs’. Het gaat dan niet alleen om kinderen die nieuw in Nederland aankomen, maar ook om kinderen die al in Nederland wonen en/of een Nederlands paspoort hebben, maar zonder enige kennis van de Nederlandse taal starten in het onderwijs of de voorschoolse educatie.
Aanpak ondersteuning
De ondersteuning van deze nieuwkomers vergt een gespecialiseerde pedagogisch-didactische aanpak. Op het gebied van taal hebben zij als ‘absolute beginner’ een specifiek aanbod nodig, dat afwijkt van het reguliere aanbod aan kinderen met Nederlands als tweede taal. Ook op sociaal-emotioneel vlak is gespecialiseerde ondersteuning vaak nodig, vanwege de ingrijpende en soms traumatische ervaringen die deze kinderen hebben opgedaan. Zowel in de eerste opvang, als in de jaren daarna, is er behoefte aan extra ondersteuning zodat ze dezelfde onderwijskansen te hebben als hun leeftijdgenootjes.
Samenwerken aan passend aanbod
Het vormgeven, inrichten en organiseren van een passend aanbod voor nieuwkomers is een complexe taak waarin diverse partijen een rol spelen. Zeker in deze tijd waarin het aantal nieuwkomers sterk kan fluctueren voelen partijen de urgentie de aanpak te herijken. Afstemming en heldere afspraken over verantwoordelijkheden, samenwerking en communicatie is nodig om een optimaal aanbod te realiseren. Steeds vaker slaan partijen de handen ineen om tot deze afspraken te komen. De verscheidenheid aan belangen maakt dat een gemeenschappelijk gevoelde verantwoordelijkheid een belangrijke randvoorwaarde is om dit te bereiken. Om te voorkomen dat men hierbij zelf het wiel uit moet vinden, heeft men behoefte aan uitwisseling van ervaringen en inzichten van andere gemeenten of regio’s.
Onderzoek, advies en procesbegeleiding
Sardes heeft ervaring in het ondersteunen van gemeenten en besturen die streven naar een gezamenlijk gedragen, goed onderbouwde en toekomstbestendige aanpak van het nieuwkomersonderwijs. Dit kan zijn in de vorm van procesbegeleiding, onderzoek en/of advies. Desgewenst doen we dit samen met andere organisaties, zoals bijvoorbeeld het LOWAN, zodat onze kwaliteiten elkaar versterken.