Nieuwkomers in het onderwijs

Het aantal jonge nieuwkomers stijgt al geruime tijd. Gemeenten en onderwijsorganisaties zetten alle zeilen bij om deze groeiende groep een veilige leeromgeving te bieden en een gespecialiseerd aanbod, afgestemd op de individuele ondersteuningsbehoeften. Het blijkt een uitdagende, complexe taak die om een gezamenlijke aanpak op gemeentelijk of regionaal niveau vraagt.

 

Wat is een nieuwkomer in het onderwijs?

Hoewel men vaak denkt aan kinderen die door migratie nieuw zijn in Nederland, hanteert men tegenwoordig steeds vaker een brede definitie van het begrip ‘nieuwkomer in het onderwijs’. Het gaat dan niet alleen om kinderen die nieuw in Nederland aankomen, maar ook om kinderen die al in Nederland wonen en/of een Nederlands paspoort hebben, maar zonder enige kennis van de Nederlandse taal starten in het onderwijs of de voorschoolse educatie.

Aanpak ondersteuning

De ondersteuning van deze nieuwkomers vergt een gespecialiseerde pedagogisch-didactische aanpak. Op het gebied van taal hebben zij als ‘absolute beginner’ een specifiek aanbod nodig, dat afwijkt van het reguliere aanbod aan kinderen met Nederlands als tweede taal. Ook op sociaal-emotioneel vlak is gespecialiseerde ondersteuning vaak nodig, vanwege de ingrijpende en soms traumatische ervaringen die deze kinderen hebben opgedaan. Zowel in de eerste opvang, als in de jaren daarna, is er behoefte aan extra ondersteuning zodat ze dezelfde onderwijskansen te hebben als hun leeftijdgenootjes.

Publicaties over dit thema:

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings