Educatieve kwaliteit
Alles in wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat hoge educatieve kwaliteit samenhangt met positieve kindontwikkeling. Vooral goed opgeleide pedagogisch professionals, die met effectieve vormen van coaching worden bijgestaan, zijn in staat om hoge educatieve kwaliteit op de groepen te bieden. Dit houdt in dat zij kinderen gerichte feedback geven en hun cognitieve en taalontwikkeling stimuleren, door een rijke speel- en leeromgeving met interessante activiteiten te bieden.
Sardes ondersteunt en begeleidt gemeenten en kinderopvangorganisaties die de educatieve kwaliteit een boost willen geven. We dragen zo bij aan het optimaliseren van de ontwikkelkansen voor doelgroepkinderen.
De kern van kwaliteitsvolle kinderopvang
De kwaliteit van kinderopvang bevorder je door:
- uitdagende en gevarieerde doelen voor de (ontluikende) Nederlandse taalontwikkeling, reken-/denkontwikkeling, sociaalemotionele ontwikkeling en psychomotorische ontwikkeling;
- uitnodigende en kennisrijke leerinhouden (woorden, concepten, handelingen, strategieën e.d.);
- een mix van ontwikkelingsgerichte speelleeractiviteiten vanuit kinderen en pedagogisch professionals;
- en hoogontwikkelde competenties (kennis, vaardigheden en houding) van pedagogisch professionals.
Onderzoek naar kwaliteit
Sardes brengt op verschillende manieren de kwaliteit van de kinderopvang in beeld. Zo voeren we samen met de Universiteit Utrecht in opdracht van het ministerie van SZW tussen 2017 t/m 2025 de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK) uit. In opdracht van gemeenten en kinderopvangorganisaties doen we vve-kwaliteitsmetingen op locatie.
Kwaliteit en beleid
Sardes helpt gemeenten en kinderopvangorganisaties om hun grip op de kwaliteit te vergroten door het ontwikkelen en borgen van eigentijds en doeltreffend beleid. Denk aan het opstellen van een gemeentelijk kwaliteitskader voorschoolse educatie, het schrijven van een pedagogisch beleidsplan of het ontwikkelen van een toekomstbestendige organisatiestrategie.
Professionaliseringsactiviteiten
Via de scholing van pedagogisch professionals, pedagogisch beleidsmedewerkers en/of coaches biedt Sardes flexibele en op-maat-gesneden ontwikkeltrajecten waarmee kinderopvangorganisaties de educatieve kwaliteit voor hun kinderen kunnen verhogen. Hierbij worden diverse didactische werk- en oefenvormen toegepast, die de professionals kunnen gebruiken in de alledaagse uitvoeringspraktijk. Van coaching, ‘learning-by-doing’, leren van en met elkaar, collegiale consultatie, inter- en supervisie tot actiegericht praktijkonderzoek.
Meer over professionalisering opent in nieuw tabblad