Passend onderwijs

In veel samenwerkingsverbanden is de organisatie op orde: er is een ondersteuningsplan, er zijn heldere afspraken over de samenwerking en de verdeling van middelen. Maar in de praktijk is passend onderwijs nog niet altijd goed uitgekristalliseerd. Ondertussen koersen we aan op inclusief onderwijs. Dat vraagt wat van je als samenwerkingsverband.

Verandering als constante factor

Sinds de invoering van passend onderwijs is er veel veranderd. Organisatorisch is passend onderwijs inmiddels een feit. Maar samenwerkingsverbanden hebben ook nog veel vragen. Hoe tevreden zijn leraren, leerlingen en ouders? Hoe krijgt de (basis-)ondersteuning vorm op de scholen? Wat betekent inclusief onderwijs voor het speciaal onderwijs? En de afspraak over de verdeling van de middelen, zijn die nog helpend bij het behalen van de doelen?

Het gesprek over passend onderwijs

Het veld is in beweging en dat betekent veel voor leerlingen, ouders en leraren. Passend onderwijs lijkt soms een taak voor het ondersteuningsteam en het speciaal onderwijs. Maar passend onderwijs begint bij de (basis-)ondersteuning. In handen van leraren, binnen de klas of andere onderwijssetting. Het gesprek met leraren is dus van wezenlijk belang voor de doorontwikkeling.

 

Publicaties over dit thema:

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings