Scholen die echt werk willen maken van taalonderwijs gaan met het hele team aan de slag, zodat er een doorgaande didactische lijn van groep 1 tot en met 8 ontstaat.
Scholen die echt werk willen maken van taalonderwijs gaan met het hele team aan de slag, zodat er een doorgaande didactische lijn van groep 1 tot en met 8 ontstaat.
Een doorgaande didactische lijn is een basisdidactiek die in alle groepen hetzelfde is. Door dezelfde aanpak te hanteren kunnen kinderen ieder volgend schooljaar voortbouwen op wat ze het jaar ervoor hebben geleerd, zonder zich een heel andere aanpak eigen te hoeven maken. Met als resultaat: meer leerrendement en meer samenhang in de lespraktijk.
Wil je weten hoe het taalonderwijs en -beleid er op jouw school voor staat? Wij brengen het voor je in kaart met onze Taalscan. Dit is een korte, krachtige analyse van het taalonderwijs- en -beleid op een school. In anderhalve dag brengen twee taalexperts van Sardes de situatie op school in beeld. Op basis van documentanalyse, interviews en observaties. De uitkomsten van de Taalscan bieden leerkrachten praktische tips en schooldirecties en schoolbesturen heldere adviezen voor de versterking van het beleid en de professionalisering van het team.
Taal100 is een werkwijze waarmee het hele schoolteam het taalonderwijs onder handen neemt. De werkwijze brengt een heldere doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met groep 8 tot stand. Waarin het hele team gezamenlijk en gelijktijdig aan hetzelfde onderwerp werkt, vanuit dezelfde basisdidactiek. Leerkrachten werken aan hun eigen vaardigheden door kennis van effectieve didactiek te verwerven, ervaringen te delen, praktijkopdrachten uit te voeren en met elkaar in discussie te gaan. Zo leren zij hoe ze met de juiste didactische vaardigheden 100% van de tijd als effectieve taalleertijd kunnen benutten. Vandaar de naam Taal100.
Veel vmbo-leerlingen komen de school binnen met een beheersing van de Nederlandse taal die onder het gemiddelde ligt. Naast maatregelen voor beter taal(gericht)onderwijs, kan leesbevordering een bijdrage leveren aan de taalontwikkeling van leerlingen. Deze brochure geeft een onderbouwing voor deze aanpak en biedt praktische voorbeelden voor wie direct aan de slag wil.
Deze brochure laat zien, op basis van inzichten uit de wetenschap, waarom het stimuleren van leesplezier onderdeel moet zijn van het taalbeleid van elke basisschool. Kinderen die meer lezen hebben een grotere woordenschat en begrijpen teksten beter. Een goede reden dus, om de samenwerking met de bibliotheek te zoeken en van alle kinderen enthousiaste lezers te maken.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.