Taalstimulering van baby tot peuter (0-2 jaar)

Er is veel aandacht voor de taalontwikkeling van kinderen, echter vaak pas écht vanaf het moment dat kinderen de peuterleeftijd bereiken. We kunnen ook vóór die tijd al veel doen om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren.

 

30 million word gap

Onderzoek wijst uit dat juist de eerste duizend dagen van een kind cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling. In de periode van 0 tot 4 jaar leert een kind veel woorden, zinnen maken en verbanden leggen. En om de taal te leren, moet een kind ook taal horen. Niet ieder kind hoort tijdens zijn of haar eerste duizend dagen evenveel woorden. Uit onderzoek blijkt dat hier een enorm verschil in kan zitten. Dit verschil tussen kinderen die veel en weinig taal horen wordt ook wel de ’30 million word gap’ genoemd. Dit ‘gat’ kan worden voorkomen, dan wel beperkt. Daar zijn verschillende bewezen technieken voor.

Lezen op Recept

Een daarvan is pas net in ons land geïntroduceerd, namelijk ‘Lezen op Recept’. Sardes was betrokken bij de vertaling van het Amerikaanse concept (Reach out and Read), maar is nu ook verantwoordelijk voor de evaluatie en het schrijven van een overdrachtsmodel.

Lezen op Recept is in september 2022 officieel gestart op een consultatiebureau in Bergen op Zoom van Thuiszorg West-Brabant. De artsen en verpleegkundigen van dit consultatiebureau zijn extra geschoold en geven tijdens hun consulten nu ook voorlichting over het belang van voorlezen aan ouders. We verwachten in het voorjaar van 2024 de resultaten en ervaringen met de pilot te kunnen delen.

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings