Op donderdag 3 juli organiseert het Nationaal Programma Onderwijs van 09:30-11:00 uur een webinar over het samenwerken met ouders en verzorgers, rondom het jonge kind. Centraal staat de vraag hoe je, als gemeente, schoolbestuur of VE-aanbieder, deze samenwerking goed kan faciliteren. Wat is belangrijk als het gaat om samenwerken met ouders en verzorgers? En hoe kan je de samenwerking zo organiseren, dat deze een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van jonge kinderen? Je krijgt een introductie op het onderwerp met wetenschappelijke inzichten, waarna we inspirerende praktijkvoorbeelden bespreken. Er is ook veel ruimte voor vragen.
Je kunt het webinar niet later terugkijken, dus reserveer het tijdstip in je agenda!
Het programma
Eerst geeft Martine van de Pluijm, lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge kinderen bij de Hogeschool van Rotterdam, op basis van recente wetenschappelijke inzichten een introductie op het onderwerp samenwerken met ouders. Hoe kan dit vorm krijgen in de dagelijkse werkzaamheden van pedagogisch professionals op de groep en door interprofessionele samenwerking in en om de school?
Vervolgens diepen we het onderwerp verder uit met twee voorbeelden:
‘Samen van Start’, Hoorn
Samen van Start is een integrale aanpak voor peuters en kleuters waarbinnen een doorgaande ontwikkellijn van voor- naar vroegschool ontstaat. De leerontwikkeling van de kinderen wordt niet alleen versterkt door de leerkracht en pedagogisch medewerker, maar ook via ouderbegeleiders die onderdeel zijn van het kindcentrum. Marja Schagen (SCIO groep) en Jeroen Korthals (gemeente Hoorn) vertellen hoe je je organisatie zo kan inrichten dat je samen met ouders de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleert, en welke rol je als gemeenten hierin kan nemen.
‘Brugfunctionarissen’, Groningen
De gemeente Groningen werkt al jaren met brugfunctionarissen, zowel op school als in de vroegschool. De brugfunctionaris slaat een brug tussen onderwijs, kind en gezin en zorgt ervoor dat kinderen kunnen blijven meedoen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Marielle Reneman en Annemarie Thuss werken bij de gemeente Groningen en vertelt wat belangrijk is in de positionering van de brugfunctionaris binnen de school en de samenwerking met partners rondom de school en gemeente.