Verandering als constante factor
Sinds de invoering van passend onderwijs is er veel veranderd. Organisatorisch is passend onderwijs inmiddels een feit. Maar op de weg naar inclusief onderwijs hebben schoolbesturen en samenwerkingsverbanden veel vragen. Wat is onze gedeelde visie op inclusie? Hoe stimuleren we een inclusieve cultuur? Welke afspraken maken we in de basisondersteuning, extra ondersteuning en arrangementen? En wat betekent inclusief onderwijs voor het speciaal onderwijs?
Samenwerken
Bij inclusief onderwijs zijn veel partijen betrokken: gemeenten, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, maar ook kinderopvangorganisaties en jeugdhulp organisaties. Het gezamenlijk tegengaan van thuiszitters in het voorgezet onderwijs, grip krijgen op de groei van gespecialiseerd onderwijs en jeugdhulp in de leeftijd van 2 t/m 7, realiseren van naschools aanbod voor kinderen in het gespecialiseerd onderwijs, en het inrichten van bovenschoolse voorzieningen zijn slechts enkele thema’s waarop intensief wordt samengewerkt.
Advies, procesbegeleiding en onderzoek
Sardes heeft ervaring op het ondersteunen van schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten op het thema inclusief onderwijs. Wij bieden onder andere inspirerende lezingen en workshops, ondersteunen bij het vormen van een gezamenlijke visie of actieplan, of treden op als kwartiermaker op complexe vraagstukken. Ook voeren wij praktisch-georiënteerd onderzoek uit: op thema’s waar u streeft naar verbetering onderzoeken wij waar de aangrijpingspunten liggen. Kenmerkend voor onze werkwijze is dat wij inhoudelijke kennis combineren met sterk strategisch- bestuurlijk management en een op maat gemaakte, persoonlijke aanpak.