Goed taalonderwijs is betekenisvol, interactief, strategisch en geïntegreerd in alle vakken. Dat vraagt om een taalkrachtige school, met leraren die de hele dag door kansen voor taal benutten en uitdagende gesprekken met leerlingen voeren.
Goed taalonderwijs is betekenisvol, interactief, strategisch en geïntegreerd in alle vakken. Dat vraagt om een taalkrachtige school, met leraren die de hele dag door kansen voor taal benutten en uitdagende gesprekken met leerlingen voeren.
Een goede taalvaardigheid is een voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan. De leesvaardigheid van kinderen in Nederland loopt echter sterk terug, blijkt uit internationaal onderzoek (PISA). Met achterstand in de schoolprestaties tot gevolg. Juist kinderen die van huis uit minder taalkansen krijgen, hebben extra aandacht nodig.
Wij helpen kinderen hun potentieel te verwezenlijken door:
Op dit thema werken wij samen met andere organisaties, zoals Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, CED-groep en de Harvard Graduate School of Education. Ook zijn wij bij taalprojecten verbonden aan Vinci-Toponderwijs.
De Sardes-Leespluim is een bekroning van kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare (prenten)boeken voor jonge kinderen (0-6 jaar) om hen te prikkelen tot lezen en hun leesplezier en taalvaardigheid te bevorderen. De Sardes-Leespluim dient ter inspiratie van professionals die met jonge kinderen werken in de kinderopvang en het kleuteronderwijs. Een onafhankelijke jury houdt bij de beoordeling rekening met de inzetbaarheid van de boeken in opvang en kleuteronderwijs en elke maand ontwikkelt een Sardes-expert educatieve activiteiten bij het boek.
De eerste klap is een daalder waard. Hoe eerder we beginnen met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling, hoe meer kansen kinderen hebben om te profiteren van het onderwijs.
Scholen die echt werk willen maken van taalonderwijs gaan met het hele team aan de slag, zodat er een doorgaande didactische lijn van groep 1 tot en met 8 ontstaat. Met als resultaat: meer leerrendement en meer samenhang in de lespraktijk.
Wie meer leest, is beter in taal en heeft betere kansen op een voorspoedige schoolloopbaan. Dat is goed nieuws voor leerlingen van wie de taalontwikkeling niet voorspoedig verloopt. Zo krijgen we ze aan het lezen.
Als leraren én andere educatieve professionals gericht aandacht besteden aan taal, helpt dat de leerresultaten te verhogen. En het versterkt tegelijkertijd de kansen van leerlingen op een betere schoolloopbaan.
Deze brochure laat zien, op basis van inzichten uit de wetenschap, waarom het stimuleren van leesplezier onderdeel moet zijn van het taalbeleid van elke basisschool. Kinderen die meer lezen hebben een grotere woordenschat en begrijpen teksten beter. Een goede reden dus, om de samenwerking met de bibliotheek te zoeken en van alle kinderen enthousiaste lezers te maken.
Taal en muziek combineren vereist lef bij scholen om buiten de gebaande paden te treden. Toch doen sommige scholen het. In deze rapportage leest u hoe combinaties van muziek en taal vorm krijgen in het basisonderwijs op vier scholen in Nederland en één in Vlaanderen. Ook wordt beschreven hoe lerarenopleidingen (twee in Nederland en één in Vlaanderen) taal en muziek combineren in hun onderwijs.
In de Sardes Special: Taal leren in authentieke contexten gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag welke authentieke situaties geschikt zijn voor taalstimulering. Blijft de kracht van een drama-, gym- of aardrijkskundeles intact wanneer je tijdens die lessen ook werkt aan taalstimulering? En welke rol spelen authentieke situaties in de aanpak van laaggeletterdheid?
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.