Goed taalonderwijs is betekenisvol, interactief, strategisch en geïntegreerd in alle vakken. Dat vraagt om een taalkrachtige school, met leraren die de hele dag door kansen voor taal benutten en uitdagende gesprekken met leerlingen voeren.
Goed taalonderwijs is betekenisvol, interactief, strategisch en geïntegreerd in alle vakken. Dat vraagt om een taalkrachtige school, met leraren die de hele dag door kansen voor taal benutten en uitdagende gesprekken met leerlingen voeren.
Een goede taalvaardigheid is een voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan. De leesvaardigheid van kinderen in Nederland loopt echter sterk terug, blijkt uit internationaal onderzoek (PISA). Met achterstand in de schoolprestaties tot gevolg. Juist kinderen die van huis uit minder taalkansen krijgen, hebben extra aandacht nodig.
Wij helpen kinderen hun potentieel te verwezenlijken door:
Op het thema Taal werken wij samen met andere organisaties, zoals Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, CED-groep en de Harvard Graduate School of Education. Ook zijn wij bij taalprojecten verbonden aan Vinci-Toponderwijs.
De Sardes-Leespluim is een bekroning van kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare (prenten)boeken voor jonge kinderen (0-6 jaar) om hen te prikkelen tot lezen en hun leesplezier en taalvaardigheid te bevorderen. De Sardes-Leespluim dient ter inspiratie van professionals die met jonge kinderen werken in de kinderopvang en het kleuteronderwijs. Een onafhankelijke jury houdt bij de beoordeling rekening met de inzetbaarheid van de boeken in opvang en kleuteronderwijs en elke maand ontwikkelt een Sardes-expert educatieve activiteiten bij het boek.
De eerste klap is een daalder waard. Hoe eerder we beginnen met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling, hoe meer kansen kinderen hebben om te profiteren van het onderwijs.
Scholen die echt werk willen maken van taalonderwijs gaan met het hele team aan de slag, zodat er een doorgaande didactische lijn van groep 1 tot en met 8 ontstaat. Met als resultaat: meer leerrendement en meer samenhang in de lespraktijk.
Wie meer leest, is beter in taal en heeft betere kansen op een voorspoedige schoolloopbaan. Dat is goed nieuws voor leerlingen van wie de taalontwikkeling niet voorspoedig verloopt. Zo krijgen we ze aan het lezen.
Deze brochure laat zien, op basis van inzichten uit de wetenschap, waarom het stimuleren van leesplezier onderdeel moet zijn van het taalbeleid van elke basisschool. Kinderen die meer lezen hebben een grotere woordenschat en begrijpen teksten beter. Een goede reden dus, om de samenwerking met de bibliotheek te zoeken en van alle kinderen enthousiaste lezers te maken.
Taal en muziek combineren vereist lef bij scholen om buiten de gebaande paden te treden. Toch doen sommige scholen het. In deze rapportage leest u hoe combinaties van muziek en taal vorm krijgen in het basisonderwijs op vier scholen in Nederland en één in Vlaanderen. Ook wordt beschreven hoe lerarenopleidingen (twee in Nederland en één in Vlaanderen) taal en muziek combineren in hun onderwijs.
In de Sardes Special: Taal leren in authentieke contexten gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag welke authentieke situaties geschikt zijn voor taalstimulering. Blijft de kracht van een drama-, gym- of aardrijkskundeles intact wanneer je tijdens die lessen ook werkt aan taalstimulering? En welke rol spelen authentieke situaties in de aanpak van laaggeletterdheid?
Lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Met lezen leer je nieuwe woorden, je leert jezelf uitdrukken en je leert anderen en de wereld beter te begrijpen. Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, hun bredere schoolprestaties groeien mee. Daarom besteden we bij onze projecten ook heel nadrukkelijk aandacht aan lezen en leesmotivatie.
Sardes zet al jaren in op krachtig taalbeleid in een doorgaande lijn voor kinderen en jongeren van 0-18 jaar. In deze nieuwsbrief lees je meer over taalstimulering van ‘absolute beginners’ in de Nederlandse taal in de voor-en vroegschool, nieuwe ontwikkelingen in onze Taal100-projecten, de kracht van taalgericht vakonderwijs in het vo en meertaligheid als een onderlegger voor taalstimulering en gelijke kansen.
Onze adviseurs en onderzoekers hebben niet stilgezeten deze zomer. Zo zijn we gestart met een meerjarige monitor over het programma School en Omgeving. En met de uitvoering van het overheidsprogramma De Beweegalliantie. Ook hebben we ons team (en daarmee onze expertises) uitgebreid, deden we onderzoek naar de boekenkennis van Pabo-studenten, ontwikkelden we een training over educatieve kwaliteit en bracht een collega een praktisch boek voor kinderopvangprofessionals uit.
Hoe zorgen we voor een krachtig taal- en leesaanbod voor kinderen? De onderzoeksresultaten bij leerlingen voor taal en lezen zijn en blijven zorgwekkend. Inmiddels zijn de problemen te groot voor een gedeeltelijke of fragmentarische aanpak. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een doorgaande lijn in het taalbeleid voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Hier lees je alles over in deze nieuwsbrief.