Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in kinderopvang en voor-en vroegschoolse educatie vergroot de ontwikkelkansen van jonge kinderen. Sardes draagt hieraan bij door de laatste wetenschappelijke inzichten te verbinden aan beleid en praktijk.
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in kinderopvang en voor-en vroegschoolse educatie vergroot de ontwikkelkansen van jonge kinderen. Sardes draagt hieraan bij door de laatste wetenschappelijke inzichten te verbinden aan beleid en praktijk.
Juist in de jonge jaren, waarin kinderen een enorme ontwikkeling doormaken, kunnen professionals in kinderopvang en onderwijs het verschil maken. Sardes gelooft dat een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend vergroot. In het bijzonder van kinderen die van huis uit minder kansen krijgen.
Als we aan ontwikkelingsstimulering denken, dan denken we bij Sardes aan educatieve kwaliteit: een rijke speel-leeromgeving, stimulerende interacties en hoge verwachtingen over de groeipotentie van kinderen. Daarnaast kunnen we niet genoeg het belang van samenwerking benadrukken. Tussen opvang en onderwijs, professionals onderling en de professional en de ouder.
Graag denkt Sardes met overheden, gemeenten, kinderopvangorganisaties en onderwijs mee over strategie en beleid voor het jonge kind. Daarbij verbinden we altijd de laatste wetenschappelijke inzichten aan onze ervaringen in de praktijk. Met als uiteindelijk doel dat kinderen optimaal profiteren van het aanbod en zich tot hun volle potentieel kunnen ontwikkelen.
Elke gemeente staat voor de opdracht om vorm en inhoud te geven aan passende kinderopvang. Dit vraagt maatwerk, goede samenwerking met partners en passende financiering.
De kinderopvang kan het verschil maken in de ontwikkeling van jonge kinderen, mits de kwaliteit van hoog niveau is. Sardes gelooft dat voor de ontwikkelingskansen van doelgroepkinderen de educatieve kwaliteit de sleutel tot succes is.
Voor- en vroegschoolse educatie (vve) vergroot de ontwikkelingskansen van jonge kinderen. Wij helpen gemeenten, kinderopvangorganisaties en scholen met het verhogen van de vve-kwaliteit. Zodat zij het verschil voor de kinderen maken.
Gemeenten en scholen zijn wettelijk verplicht om samen af te spreken wat kinderen met (het risico op) een onderwijsachterstand aan het eind van groep 2 hebben bereikt: de resultaatafspraken vve.
De eerste klap is een daalder waard. Hoe eerder we beginnen met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling, hoe meer kansen kinderen hebben om te profiteren van het onderwijs.
Professionalisering is een belangrijk middel om de kwaliteit van het aanbod voor het jonge kind te verbeteren. En daarmee het imago van de kinderopvang en het onderwijs te versterken.
Voorschoolse educatie van hoge kwaliteit wordt wereldwijd als een van de meest effectieve onderwijsinterventies beschouwd. Maar wat is voorschoolse educatie eigenlijk? Voor wie is het en welke doelen worden ermee nagestreefd?
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek heeft op verzoek van de ministeries van SZW en OCW en de Inspectie van het Onderwijs aan Sardes gevraagd een wetenschappelijk kader te ontwikkelen met het oog op het verbeteren van de start van kinderen in het basisonderwijs.
Met de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK) meet het consortium van 2017 tot en met 2020 (met een mogelijke verlening tot en met 2025) de kwaliteit in de vier typen kinderopvang in Nederland: kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Het rapport presenteert de resultaten van de gecombineerde metingen van 2017, 2018 en 2019, schetst de ontwikkelingen in kwaliteit over de tijd en biedt een internationale vergelijking.
In deze nieuwsbrief nemen we je mee langs de mooie projecten die we de afgelopen tijd mochten uitvoeren. Van gemeentelijk vve-beleid en passende/inclusieve kinderopvang tot pedagogisch beleid. Ook lees je welke onderzoeken wij op dit moment uitvoeren voor de ministeries.
We zien een toenemende behoefte van gemeenten en organisaties om meer grip te krijgen op de kwaliteit van het voor- en vroegschoolse (vve) aanbod. Hoe ziet een kwalitatief goed vve-aanbod eruit? Zowel op gemeente, organisatie-, als groepsniveau? En welke samenwerkings- en procesafspraken zijn hierbij belangrijk?
Het organiseren van een passend onderwijsaanbod voor nieuwkomersleerlingen is een complexe taak, waarin diverse partijen een rol spelen. Om handvatten te bieden bij de uitdagingen die dit met zich meebrengt, hebben wij onze kennis over (de organisatie van) kinderopvang en onderwijs voor nieuwkomerskinderen verzameld in deze nieuwsbrief.