Via onze nieuwsbrief delen wij ons laatste nieuws, onze projecten en publicaties, nieuws uit de branche, leestips en klantervaringen.
Via onze nieuwsbrief delen wij ons laatste nieuws, onze projecten en publicaties, nieuws uit de branche, leestips en klantervaringen.
Lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Met lezen leer je nieuwe woorden, je leert jezelf uitdrukken en je leert anderen en de wereld beter te begrijpen. Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, hun bredere schoolprestaties groeien mee. Daarom besteden we bij onze projecten ook heel nadrukkelijk aandacht aan lezen en leesmotivatie.
We zien een toenemende behoefte van gemeenten en organisaties om meer grip te krijgen op de kwaliteit van het voor- en vroegschoolse (vve) aanbod. Hoe ziet een kwalitatief goed vve-aanbod eruit? Zowel op gemeente, organisatie-, als groepsniveau? En welke samenwerkings- en procesafspraken zijn hierbij belangrijk?
Het organiseren van een passend onderwijsaanbod voor nieuwkomersleerlingen is een complexe taak, waarin diverse partijen een rol spelen. Om handvatten te bieden bij de uitdagingen die dit met zich meebrengt, hebben wij onze kennis over (de organisatie van) kinderopvang en onderwijs voor nieuwkomerskinderen verzameld in deze nieuwsbrief.
Sardes zet al jaren in op krachtig taalbeleid in een doorgaande lijn voor kinderen en jongeren van 0-18 jaar. In deze nieuwsbrief lees je meer over taalstimulering van ‘absolute beginners’ in de Nederlandse taal in de voor-en vroegschool, nieuwe ontwikkelingen in onze Taal100-projecten, de kracht van taalgericht vakonderwijs in het vo en meertaligheid als een onderlegger voor taalstimulering en gelijke kansen.
De landelijke overheid, gemeenten en schoolbesturen zetten verschillende maatregelen in om extra kansen te bieden aan kinderen uit de onderwijsachterstandenbeleidsdoelgroep. In deze nieuwsbrief lees je ook: in hoeverre aanvullend onderwijs aangeboden en gebruikt wordt, wat je kunt doen om kinderarmoede tegen te gaan en OAB-nieuws van onze partners.
Met veel plezier helpen wij de overheid, gemeenten, kinderopvangorganisaties en het onderwijs bij het vergroten van ontwikkelingskansen van jonge kinderen, het versterken van de educatieve kwaliteit en het professionaliseren van jonge kind professionals. In deze nieuwsbrief lees je o.a. over onze monitor voor ‘Samen van Start’, het nieuwe beroepsprofiel voor de kunstvakdocent in de kinderopvang. En ons onderzoek naar het gebruik van artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang.
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. In deze nieuwsbrief lees je meer over de weg naar een kansrijk en inclusief kindcentrum, onderzoek over thuiszittende jongeren in het vo, onze visie op de uitdagingen en kansen van de hervormingsagenda én jongeren uit de gesloten jeugdzorg keren terug in het onderwijs.
Onze adviseurs en onderzoekers hebben niet stilgezeten deze zomer. Zo zijn we gestart met een meerjarige monitor over het programma School en Omgeving. En met de uitvoering van het overheidsprogramma De Beweegalliantie. Ook hebben we ons team (en daarmee onze expertises) uitgebreid, deden we onderzoek naar de boekenkennis van Pabo-studenten, ontwikkelden we een training over educatieve kwaliteit en bracht een collega een praktisch boek voor kinderopvangprofessionals uit.
Sardes denkt graag mee met overheden, gemeenten, kinderopvangorganisaties en onderwijs over strategie en beleid voor het jonge kind. Benieuwd met welke projecten we bezig zijn? In onze nieuwsbrief lees je alles over: zicht en grip krijgen op vve-kwaliteit, peuter-kleutergroepen in de gemeente Hoorn, onderzoek naar inzet en impact van pedagogische coaching voor HumanKind en educatieve kwaliteit voor ve-coaches.
De organisatie van het onderwijs lijkt steeds complexer te worden. Er wordt vaak een beroep op scholen gedaan voor het aanbieden van inclusiever onderwijs, gelijke kansen en doorgaande lijnen. Vaak vraagt het meer dan een school alleen kan bieden. Samenwerking met lokale partners is dan noodzakelijk. Maar met wie? En hoe geef je dat vorm? In deze nieuwsbrief vind je enkele voorbeelden van strategische samenwerkingen en delen we tips.
Hoe zorgen we voor een krachtig taal- en leesaanbod voor kinderen? De onderzoeksresultaten bij leerlingen voor taal en lezen zijn en blijven zorgwekkend. Inmiddels zijn de problemen te groot voor een gedeeltelijke of fragmentarische aanpak. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een doorgaande lijn in het taalbeleid voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Hier lees je alles over in deze nieuwsbrief.
Om ons heen zien we dat de aandacht voor gelijke kansen groeit. Voor gemeenten en schoolbesturen die ook aan de slag willen met het realiseren van de gelijke kansen hebben wij vijf thema’s op een rij gezet, die je tegenkomt bij het opstellen van een nieuwe nota onderwijsachterstandenbeleid of de lokaal educatie agenda (LEA).
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat om extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. Maar dit is geen gemakkelijke opgave: want hoe kom je gezamenlijk tot passende onderwijsplekken? En hoe evalueer je de samenwerking en resultaten met elkaar?
Om de kansen van jonge kinderen te verbeteren is het noodzakelijk dat de educatieve van het werk in de kinderopvang en het kleuteronderwijs vooruitgaat. In deze nieuwsbrief lees je alles over: samen doordenken en coachen op educatieve kwaliteit.