Sardes deelt met bundel Scheuren in het fundament visie op onderwijs en kinderopvang

19 mei 2021

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht. In haar bundel ‘Scheuren in het fundament’ deelt zij, samen met hoogleraren, onderzoekers en bestuurders, haar visie op de toekomst van het huidige onderwijs en de kinderopvang.

Functies en vraagstukken

Van kwalificatie en allocatie tot socialisatie en persoonsvorming. Alle functies van het onderwijs komen in de bundel naar voren. Maar ook vraagstukken, zoals het realiseren van gelijke kansen, het lerarentekort en de behoefte aan andere vormen van leren.

Bespiegelende essays

Auteurs als Mark Levels (hoogleraar Gezondheid, Onderwijs en Werk aan de Universiteit Maastricht), Eddie Denessen (hoogleraar Sociaal Culturele Achtergronden aan de Universiteit Leiden), Sietske Waslander (hoogleraar Sociologie bij TIAS) en Marc van der Meer (bijzonder hoogleraar Onderwijsarbeidsmarkt, verbonden aan Tilburg Law School en het CAOP), beantwoorden in hun essays vragen als: wat moet er veranderen in de inhoud en de organisatie? Waarom? Hoe moeten innovaties tot stand komen? En wie spelen daarbij een rol?

Bestuurdersbattle

Bestuurders van gemeenten, kinderopvang en onderwijsinstellingen gingen met elkaar in gesprek over vraagstukken als ‘de advisering aan het einde van de basisschool wordt met het oog op gelijke kansen afgeschaft’ en ‘kinderopvang moet een publieke voorziening voor kinderen vanaf twee jaar zijn’. De uitkomsten van de battle en oplossingen van de bestuurders zijn opgenomen in de bundel. Een samenvatting van dit evenement is hier te vinden.

Bundel is gratis verkrijgbaar

Sardes is ervan overtuigd dat er de komende jaren veel gaat gebeuren in het funderend onderwijs, samen met de kinderopvang. Als onderzoeks- en adviesbureau is zij onderdeel van deze ontwikkelingen en deelt zij haar kennis graag. Daarom biedt zij de bundel gratis aan.

Hoofdstukken

  • Redactioneel | Karin Hoogeveen en Frank Studulski
  • Naar een nieuw stelsel voor de kinderopvang | Paul Leseman en Janneke Plantenga
  • De werkzaamheid en bijwerkingen van gezondheidsinterventies op scholen | Mark Levels
  • Interview met Edith Hooge: ‘Selecteer op 15-jarige leeftijd en differentieer beter’ |IJsbrand Jepma
  • Schaf het schooladvies in groep 8 af | Eddie Denessen
  • De regio als reddingsboei voor het bestel? | Sietske Waslander
  • Onderwijsvernieuwing vergt voldoende goed toegeruste leraren | Marc van der Meer
  • Naar een nieuwe kennisinfrastructuur voor het onderwijs | Frank Studulski
Download de bundel opent in nieuw tabblad

 

LKK presenteert voor de vijfde keer bevindingen kwaliteit Nederlandse kinderopvang

Universiteit Leiden zoekt nieuwe bijzonder hoogleraar voor leerstoel ‘Gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen voor kinderen en jongeren’ van Sardes – Stichting CAOP

Drie tips voor het werken met absolute beginners