Peer Power: leerlingen als leesambassadeurs

14 mei 2025

Het project Peer Power in de leesomgeving is gericht op leesbevordering op een vmbo-school en een school voor praktijkonderwijs. Op beide scholen gaat een selectie leerlingen (het Peer Power team) zelf actief aan de slag met het bevorderen van lezen en leesplezier bij hun klasgenoten. Dit inzetten van ‘peers’ als leesbevorderaars is een veelbelovende methode en voor zover bekend een uniek concept, veruit de meeste leesbevorderingsprojecten richten zich immers op de rol van docenten en bibliotheken. Het Peer Power project wordt mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds.

Begeleiding op maat

Om het Peer Power team op gang te helpen begeleidt Sardes samen met een begeleider van de school het team procesmatig en gericht op samenwerking. Gedurende het jaar komt de begeleiding steeds meer in de handen van de school te liggen, zodat de school zodra de ondersteuning van Sardes ophoudt, de werkwijze zelf kan doorzetten.

Van praktijk naar breder toepasbare aanpak

Het project duurt tot eind 2025. Aan het einde van het project evalueren wij de aanpak en indien het succesvol blijkt, ontwikkelen we een praktische handreiking voor scholen die op soortgelijke wijze met leesbevordering aan de slag willen gaan. De praktische handreiking en de uitkomsten van het onderzoek publiceren wij zodat het landelijk een breed publiek bereikt.

Benieuwd naar deze projecten? Of naar wat Sardes voor jouw organisatie kan betekenen als het gaat om leesbevordering? Neem contact op met Emiel Helmich.

Co-design als brug tussen school en meertalige ouders 

Gemeenten aan zet voor ouderbetrokkenheid

De leesbevorderingsgids van Yuverta Roermond