Samenwerking regulier en speciaal onderwijs

De samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs speelt een steeds belangrijkere rol in het creëren van een passend en inclusief onderwijsaanbod. Zowel het regulier als het speciaal onderwijs brengen een eigen expertise met zich mee, en door deze te bundelen wordt een inclusieve leeromgeving gecreëerd. Voor scholen en samenwerkingsverbanden ligt de uitdaging bij het opzetten van deze onderlinge versterking en het daadwerkelijk realiseren van de samenwerking in de scholen.

Regievoering en afstemming in samenwerking

De afstemming tussen regulier en speciaal onderwijs kan complex zijn. Het vraagt om heldere afspraken en een gedeelde visie op inclusie. Samenwerking wordt in hoge mate beïnvloed door goede regievoering vanuit samenwerkingsverbanden: wie speelt welke rol en hoe kan gezamenlijk onderwijs worden geboden aan zoveel mogelijk leerlingen? Om de samenwerking te laten slagen, moeten afspraken helder zijn en hebben scholen behoefte aan een regievoerende partij die de voortgang bewaakt en bijstuurt waar nodig.

Voorzieningen en ondersteuning voor een inclusieve leeromgeving

Om een inclusieve leeromgeving te realiseren, investeren samenwerkingsverbanden steeds meer in aanvullende voorzieningen en ondersteuning. Hierbij kan gedacht worden aan kleine onderwijslocaties of gespecialiseerde ondersteuningsteams die tijdelijk ondersteuning bieden aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het opzetten van een dekkend ondersteuningsnetwerk vormt een uitdaging waarbij scholen, gemeenten en zorgpartners nauw samenwerken.

Op al deze vraagstukken biedt Sardes ondersteuning in de vorm van procesbegeleiding, advies en onderzoek. Met onze expertise helpen wij bij het opzetten van een samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs en kunnen we kritische vragen stellen rondom de samenwerking bij het realiseren van inclusief onderwijs. Neem gerust contact op met onze adviseur voor meer informatie.