Als adviseur en onderzoeker help ik onderwijs, opvang en sociale partners graag om samen een systeem te creëren waarin alle kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Mijn naam is Esther Hoonhoud. Sinds mei 2022 werk ik bij Sardes als adviseur en onderzoeker.
Ik ben enthousiast maar ook kritisch en gebruik deze eigenschappen om een oplossing, verandering of proces tot stand te brengen welke ook op lange termijn werkzaam blijft. Ik sta hierbij graag naast de opdrachtgever om samen te zoeken naar een passende oplossing. Door af en toe uit te zoomen en het grotere geheel van een traject te bekijken zie ik verbindingen waar anderen nog niet aan hadden gedacht.
Van mensen die vooroplopen in verandering! Binnen onderwijs, opvang en opvoeding is blijvende verandering en aanpassing nodig om aan te blijven sluiten bij wat nodig is. Scholen, bestuurders en beleidsmakers in deze sector die dingen anders aan willen én durven pakken inspireren mij, omdat zij de voorlopers zijn in veranderingen die nodig zijn om het verschil te maken voor kinderen in Nederland.
De onderwijs- en opvangwereld is in beweging. Dat vraagt om strategisch leiderschap. Wij ondersteunen bestuurders en schoolleiders bij hun strategische rol.
Dit implementatiemodel biedt concrete handvatten voor de implementatie van het leesbevorderingsprogramma ‘Lezen op Recept’ in de jeugdgezondheidszorg. In het model vind je stapsgewijze begeleiding, praktische voorbeelden uit de pilot in Bergen op Zoom en tips voor effectieve samenwerking met bibliotheken.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning heeft Sardes gevraagd een analyse uit te voeren van de (regionale en landelijke) stakeholders betrokken bij het opstellen, registreren en uitvoeren van het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Elk kind heeft het recht om te leren en zich te ontwikkelen. Voor sommige kinderen vraagt dat extra aandacht of ondersteuning. Samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg is essentieel om deze ondersteuning te kunnen bieden. In deze nieuwsbrief lees je meer over de weg naar een kansrijk en inclusief kindcentrum, onderzoek over thuiszittende jongeren in het vo, onze visie op de uitdagingen en kansen van de hervormingsagenda én jongeren uit de gesloten jeugdzorg keren terug in het onderwijs.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.