Monitor subsidieregelingen heterogene brugklassen en capaciteitentesten

De subsidieregeling heterogene brugklassen (2022-2023) en de subsidieregeling capaciteitentesten (2021-2023) moeten eraan bijdragen dat leerlingen op het voor hen best passende onderwijsniveau terecht komen. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is of scholen met deze regelingen hierin slagen en welke lessen uit hun ervaringen getrokken kunnen worden voor (toekomstig) beleid rondom heterogene brugklassen.

Beide regelingen zijn onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en worden daarmee ook ingezet om de leervertragingen als gevolg van (schoolsluitingen ten tijde van) de Covid-19 crisis terug te dringen en voor het verkleinen van kansenongelijkheid.

Dit onderzoek laat zien dat scholen met veel enthousiasme aan de slag zijn gegaan met de ontwikkeling van nieuwe heterogene brugklassen en/of met de versterking van het aanbod dat ze al hadden, maar dat velen van hen nog aan het begin van deze opgave staan. Het werken met heterogene brugklassen, waarbij het doel is kansengelijkheid te vergroten en leerlingen de kans krijgen hun potentieel te onderzoeken, is een onderwijsvernieuwing die niet van de ene op de andere dag door te voeren is.

Lees nu het hele rapport in de PDF hiernaast.