Er zijn zorgen over de deelname van doelgroepkinderen aan voorschoolse educatie en aan het basisonderwijs bij 4 jaar. Eenmaal opgelopen onderwijsachterstanden zijn moeilijk in te halen op latere leeftijd. Sardes en SEO Economisch Onderzoek hebben daarom onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kansen van jonge kinderen uit kwetsbare maatschappelijke groepen bij de start in het basisonderwijs.
Kansengelijkheid in het funderend onderwijs vergroten door het aanbieden van (extra) buitenschoolse activiteiten voor kinderen: dat is het doel van de subsidieregeling School en Omgeving. Er worden bijvoorbeeld allerlei sportieve activiteiten georganiseerd, educatieve uitstapjes, theater, ICT-, techniek- en/of kookles. Lees nu de tweede tussenrapportage, terugblik op schooljaar 2023-2024.
Recent verschenen maar liefst drie onderzoekspublicaties in opdracht van het Ministerie van OCW naar verschillende aspecten van nieuwkomersonderwijs. De ontvangst van nieuwkomersleerlingen blijft een belangrijke uitdaging voor het onderwijs. Het gaat om een zeer diverse groep aan kinderen. Lukt het om deze leerlingen op korte termijn een plek te bieden? En is het mogelijk om hen een passend aanbod te bieden dat aansluit op de kindontwikkeling?