Een Taal100-traject is een schoolbreed professionaliseringtraject voor po-scholen die een methode-overstijgende, didactische, doorgaande lijn neer willen zetten binnen een bepaald taaldomein. Een voorbeeld is Taal100 Woordenschat, of Taal100 Begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen werken we aan een sterke doorgaande lijn in actief begrijpend luisteren, via actief technisch lezen naar actief begrijpend lezen (zie Figuur 1).

Raakvlakken met andere taaldomeinen
Nu is begrijpend lezen een complexe vaardigheid die veel raakvlakken heeft met andere taaldomeinen. Ook scholen hebben daar steeds meer oog voor. Daarom hebben we een Taal100 -traject ontwikkeld waarin we werken aan kansengelijkheid door meerdere taaldomeinen geïntegreerd aan te pakken, zoals weergegeven in Figuur 2. De integrale aanpak zorgt voor meer samenhang in het taalonderwijs; als iets met elkaar samenhangt, moet je het ook in samenhang leren.
Ontwikkeling naar enthousiaste en vaardige lezers
Het uiteindelijke doel van het traject is om kinderen te helpen zich te ontwikkelen tot enthousiaste én vaardige lezers. We sluiten aan bij de huidige nadruk op een sterke kennisbasis en pleiten voor het werken met kennisrijke en betekenisvolle teksten, ook in de zaakvakken. Verder ligt de focus op het aanleren om zelfstandig nieuwe kennis uit teksten te halen. Lezen van boeiende teksten wordt immers pas écht boeiend als je snapt wat je leest. Door het versterken van deze vaardigheid groeit ook hun ‘leesvertrouwen’; het gevoel dat zij in staat zijn dat zij zelf een tekst kunnen lezen en begrijpen. En met dit ‘leesvertrouwen’ groeit ook hun enthousiasme voor lezen. Dat is de positieve leesspiraal waar wij ons met de Taal100-aanpak op richten.
Meer weten?
Benieuwd naar de ervaringen van een school die dit Taal100-traject heeft gevolgd? Lees ‘CBS Melodie uit Rijswijk creëert met Taal100 een doorlopende leeslijn groep 1-8 en levende leescultuur’.