Door mensen op hun betrokkenheid aan te spreken, komen we tot de kern van de samenwerking.
Ik ben Frank Studulski. Sinds 2001 ben ik werkzaam bij Sardes en begeleid ik scholen, kinderopvangorganisaties en gemeenten die worstelen met verschillende verwachtingen in de onderlinge samenwerking. Ik reik nieuwe perspectieven op de educatieve praktijk aan en verhelder organisatorische en inhoudelijke vraagstukken.
Door mensen op hun betrokkenheid aan te spreken, komen we tot de kern van de samenwerking. Die samenwerking is nodig om kinderen kansen en een brede ontplooiing te bieden, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandig denkende en handelende personen.
Een verbindend gesprek met professionals uit verschillende sectoren over: het integraal kindcentrum, inclusie, voor- en vroegschoolse educatie, gelijke kansen, onderwijshuisvesting en voorzieningenplanning.
Ik vind het belangrijk om eerst naar de mensen te luisteren: wat is de situatie, wat zijn de motieven en de angsten? Pas dan gaan we kijken naar manieren om daar mee om te gaan en om een situatie te creëren die beter aansluit bij de wensen.
Artikelen of rapporten mag schrijven. De puzzel, redenering en onderbouwing vind ik een uitdaging. Ook sta ik graag voor de groep om samen een denkproces door te maken, gericht op het ontdekken van nieuwe perspectieven.
Als ik mensen zie groeien of veranderen in projecten of tijdens een opleiding. Excellentie ontstaat door samen aan oplossingen te werken. Door pijnpunten te durven benoemen en eerlijke feedback te geven, kom je samen tot nieuwe oplossingen die tot betere kwaliteit leiden.
Sardes ondersteunt het Rijk, gemeenten, schoolbesturen en kinderopvang bij het optimaliseren van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB).
Het afgelopen jaar is het aantal peuters met extra ondersteuningsbehoeften gestegen van 40 naar 65 procent, blijkt uit de blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang. Voor deze kinderen is voorschoolse educatie niet een allesomvattende oplossing. Hoe krijgen zij toch de ondersteuning die ze nodig hebben? In deze nieuwsbrief nemen we je mee in de breedte van inclusie: van passende kinderopvang en het in beeld brengen van thuiszittende jongeren tot inspiratie voor een inclusieve werkomgeving.
De landelijke overheid, gemeenten en schoolbesturen zetten verschillende maatregelen in om extra kansen te bieden aan kinderen uit de onderwijsachterstandenbeleidsdoelgroep. In deze nieuwsbrief lees je ook: in hoeverre aanvullend onderwijs aangeboden en gebruikt wordt, wat je kunt doen om kinderarmoede tegen te gaan en OAB-nieuws van onze partners.
Om ons heen zien we dat de aandacht voor gelijke kansen groeit. Voor gemeenten en schoolbesturen die ook aan de slag willen met het realiseren van de gelijke kansen hebben wij vijf thema’s op een rij gezet, die je tegenkomt bij het opstellen van een nieuwe nota onderwijsachterstandenbeleid of de lokaal educatie agenda (LEA).
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.