Ik geloof in de onbegrensde nieuwsgierigheid van kinderen.
Ik ben Karin Vaessen, senior onderwijsadviseur bij Sardes. Ik begeleid gemeenten, schoolbesturen en scholen die worstelen met de ontwikkelkansen van kinderen in achterstandsituaties. Samen zoeken we naar versterking van de huidige werkwijze of het uitwerken van nieuwe aanpakken om de talenten van kinderen optimaal te ontwikkelen. Het effect is snel zichtbaar. Vanaf jonge leeftijd worden kinderen al spelend gestimuleerd in hun ontwikkeling. De schoolresultaten van kinderen verbeteren, kinderen zitten beter in hun vel en er ontstaat meer rust in de klas. Het werken met kinderen wordt daardoor makkelijker. Dit zorgt ervoor dat kinderen opgroeien tot stabiele burgers en ieder hun passende bijdrage leveren op de arbeidsmarkt.
“Ik geloof in de onbegrensde nieuwsgierigheid van kinderen. Iedereen kent de talloze vragen van peuters en kleuters die de hele dag door alles willen snappen en weten. Iedereen kent de kinderen die als een spons alle kennis over de wereld om hen heen opzuigen! Hun open leerhouding brengt hen tot volledige wasdom. Ik geloof dat alle kinderen in Nederland – ongeacht hun afkomst of thuistaal – de kans moeten krijgen hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien. Ieder kind kan zijn droom over de toekomst waarmaken. Scholen hebben een speciale rol in de talentontwikkeling van deze kinderen. Ik geloof in scholen die de rust, structuur, kennis, vaardigheden en gezelligheid bieden die kinderen verdienen.”
Karin Vaessen studeerde onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht. Sinds 1992 werkt Karin bij Sardes.
Stimuleren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren helpt hen in hun ontwikkeling. Taal is een belangrijke pijler in de activiteiten van Sardes.
Lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Met lezen leer je nieuwe woorden, je leert jezelf uitdrukken en je leert anderen en de wereld beter te begrijpen. Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, hun bredere schoolprestaties groeien mee. Daarom besteden we bij onze projecten ook heel nadrukkelijk aandacht aan lezen en leesmotivatie.
Sardes zet al jaren in op krachtig taalbeleid in een doorgaande lijn voor kinderen en jongeren van 0-18 jaar. In deze nieuwsbrief lees je meer over taalstimulering van ‘absolute beginners’ in de Nederlandse taal in de voor-en vroegschool, nieuwe ontwikkelingen in onze Taal100-projecten, de kracht van taalgericht vakonderwijs in het vo en meertaligheid als een onderlegger voor taalstimulering en gelijke kansen.
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten hebben regelmatig te maken met peuters en kleuters die nog geen Nederlands spreken. Om te kunnen profiteren van het onderwijsaanbod, is het voor deze absolute beginners noodzakelijk om zo snel mogelijk de eerste duizend basiswoorden in het Nederlands te leren. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten kunnen absolute beginners hierbij helpen, maar dit vraagt iets anders dan de ‘reguliere NT2-taalstimulering’.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.