Ik geloof in de onbegrensde nieuwsgierigheid van kinderen.
Ik ben Karin Vaessen, senior onderwijsadviseur bij Sardes. Ik begeleid gemeenten, schoolbesturen en scholen die worstelen met de ontwikkelkansen van kinderen in achterstandsituaties. Samen zoeken we naar versterking van de huidige werkwijze of het uitwerken van nieuwe aanpakken om de talenten van kinderen optimaal te ontwikkelen. Het effect is snel zichtbaar. Vanaf jonge leeftijd worden kinderen al spelend gestimuleerd in hun ontwikkeling. De schoolresultaten van kinderen verbeteren, kinderen zitten beter in hun vel en er ontstaat meer rust in de klas. Het werken met kinderen wordt daardoor makkelijker. Dit zorgt ervoor dat kinderen opgroeien tot stabiele burgers en ieder hun passende bijdrage leveren op de arbeidsmarkt.
“Ik geloof in de onbegrensde nieuwsgierigheid van kinderen. Iedereen kent de talloze vragen van peuters en kleuters die de hele dag door alles willen snappen en weten. Iedereen kent de kinderen die als een spons alle kennis over de wereld om hen heen opzuigen! Hun open leerhouding brengt hen tot volledige wasdom. Ik geloof dat alle kinderen in Nederland – ongeacht hun afkomst of thuistaal – de kans moeten krijgen hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien. Ieder kind kan zijn droom over de toekomst waarmaken. Scholen hebben een speciale rol in de talentontwikkeling van deze kinderen. Ik geloof in scholen die de rust, structuur, kennis, vaardigheden en gezelligheid bieden die kinderen verdienen.”
Karin Vaessen studeerde onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht. Sinds 1992 werkt Karin bij Sardes.
Stimuleren van de taalvaardigheid van (jonge) kinderen helpt hen in hun ontwikkeling. Taal is een belangrijke pijler in de activiteiten van Sardes.
The objective of the study was to examine how providing access to multilingual digital picture books affected the reading habits and language development of children from bilingual families.
Het project ‘Meertalige digitale prentenboeken in het gezin’ had als doel de taalomgeving in meertalige gezinnen te versterken. |
In deze brochure beschrijven we de opzet en de resultaten van het project en geven aan hoe de resultaten gebruikt kunnen worden in beleid gericht op gelijke kansen, ouderbetrokkenheid, meertaligheid en taalstimulering. Ook bieden we een praktisch stappenplan voor scholen die digitale prentenboeken willen opnemen in hun onderwijs.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.