Ondersteuning Sardes bij verbetering basisvaardigheden

Goed Nederlands spreken, kunnen rekenen én weten hoe we met elkaar en de digitale wereld omgaan. Dat zijn basisvaardigheden die elk kind in Nederland zou moeten beheersen. Om scholen te ondersteunen bij het verbeteren van deze vaardigheden, biedt het ministerie van OCW subsidie aan. Ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen bij de uitvoering van dit verbetertraject.

Versterking van de taalontwikkeling

Een goede taalvaardigheid is een voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan. Wij helpen kinderen in het primair en voortgezet onderwijs hun potentieel te verwezenlijken. Dit doen wij door scholings-en begeleidingstrajecten op het gebied van:

  • betekenisvolle gesprekken voeren met kinderen;
  • effectieve taaldidactiek (bijvoorbeeld op het gebied van leesbegrip);
  • taalgericht vakonderwijs;
  • een doorgaande lijn in leesplezier

Kenmerkend voor onze werkwijze is dat wij methode-overstijgend werken. Wij richten ons op effectief bewezen didactiek* die het handelingsrepertoire van onderwijsprofessionals versterkt en waarmee zij beredeneerde keuzes kunnen maken in het werken met de beschikbare methoden.

*Denk aan: Toni Houtveen en Roel van Steensel (2022). De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen, Eburon; Gobyn et al, (2019). Sleutels voor effectief begrijpend lezen, VLOR; Marianne Verhallen (2009), Meer en beter woorden leren, PO-raad en Pauline Gibbons (2014), Scaffolding Language, Scaffolding Learning, Heineman Educational Books.

 

Onze trajecten voor verbetering basisvaardigheden

Wij kunnen scholen op de volgende onderdelen ondersteunen bij het verbeteren van de basisvaardigheden:

Doorgaande leerlijn leesbegrip en taal | PO 

Met onze methode Taal100 nemen we samen met het hele basisschoolteam een thema van het taalonderwijs onder handen. Van begrijpend luisteren/lezen tot woordenschat. Variërend van leesbevordering tot schrijfvaardigheid. Kenmerkend voor deze werkwijze is de combinatie van bijeenkomsten, observaties, afstemming met een stuurgroep, het opleiden van interne coaches en het toewerken naar schoolafspraken, waardoor een duurzame verandering tot stand komt. De werkwijze zorgt voor een heldere aanpak in een doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met groep 8.

“Taal100 is de aanpak om voor 100% van de leerlingen, met 100% van het team, 100% effectieve leertijd voor taal te realiseren.”

Taalgericht vakonderwijs | VO

Het verwerven van kennis en taal gaat hand in hand. Er zijn echter veel leerlingen die moeite hebben met het begrijpen, bespreken en verwerken van de lesstof. De ‘vaktaal’ en ‘schooltaal’ die in de lessen wordt gebruikt, staan vaak ver af van hun eigen taal. Met taalgericht vakonderwijs (TVO) werken leraren taalbewust aan kennisverwerving. Zij hebben niet alleen aandacht voor de vakinhoud, maar ook voor de taal die nodig is om die inhoud goed te begrijpen of te verwerken. Dankzij deze vakoverstijgende taaldidactiek kunnen leerlingen de lessen beter en actiever volgen, wat de leerresultaten, het leerklimaat en vaak ook het werkplezier van de leraren ten goede komt.

Praktijkvoorbeeld: TVO op Yuverta vmbo Roermond

“Pareltjes van taalgericht vakonderwijs zijn er te zien bij Yuverta vmbo Roermond”, complimenteerde de Onderwijsinspectie de school na haar bezoek. Een mooie waardering voor de inzet en het enthousiasme waarmee Yuverta, onder begeleiding van Sardes, met taalgericht vakonderwijs (TVO) aan de slag gegaan is.

Procesbegeleiding

Willen jullie als bestuur gezamenlijk een verbeteringstraject doorlopen? Dan begeleiden we jullie daar graag bij. We denken mee over vraagstukken zoals het inrichten van een professionele leergemeenschap of het borgen en verduurzamen van het traject. Samen maken we een plan dat bij jullie doelstellingen past en wij zorgen voor deskundige begeleiding en monitoring.

Wil je meer weten over ons aanbod voor de subsidie basisvaardigheden? 

Of staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met Karin Vaessen of Froukje Hoobroeckx. Zij denken graag vrijblijvend met je mee over hoe jouw school optimaal van deze subsidie gebruikmaakt om de basisvaardigheid taal te verbeteren.