Taal is het belangrijkste middel waarmee kennis overgedragen wordt en begrip tot stand komt. Daarom is ieder vak een taalvak.
Taal is het belangrijkste middel waarmee kennis overgedragen wordt en begrip tot stand komt. Daarom is ieder vak een taalvak.
Vragen beantwoorden, gericht luisteren, functioneel schrijven, begrijpend lezen en presenteren: voor leerlingen met een taalachterstand zijn dit vaak echte struikelblokken. Als leraren én andere educatieve professionals gericht aandacht besteden aan taal, helpt dat de leerresultaten te verhogen. En het versterkt tegelijkertijd de kansen van leerlingen op een betere schoolloopbaan. Dát is taalgericht vakonderwijs.
Vaklessen vallen weliswaar niet onder ‘taalonderwijs’, maar ook in de vakles speelt taal een rol. In de gymles luisteren leerlingen naar een instructie of praten zij over de spelregels, in de kookles lezen ze een recept en in de techniekles schrijven ze een verslag van een experiment.
Sardes helpt leraren, vakdocenten en andere educatieve professionals, zoals bso-medewerkers, sportcoaches, muziekdocenten en huiswerkondersteuners, om taalgericht met leerlingen te werken aan hun ontwikkeling. Of ze nu lesgeven in Engels, biologie of muziek. Elke professional kan zo aan de slag met zijn of haar taaldoelen met behulp van de inzichten uit onderzoek en praktische handvatten die wij hun bieden.
“Ik heb geleerd om leerlingen zelf ook taal te laten maken tijdens de lessen. Niet alleen in de vorm van een opdracht, maar ook in de vorm van overleg en uitleg aan elkaar.” – Tim, docent NASK.
Werken aan de taalvaardigheid van leerlingen kan niet zonder aandacht te besteden aan leesmotivatie. Daarom maakt ook dit onderwerp deel uit van onze aanpak voor vakgericht taalonderwijs. Wij leren leraren hoe zij hun leerlingen kunnen motiveren om niet alleen tijdens schooltijd te lezen, maar ook daarbuiten.
Taal en gym is een kansrijke combinatie. De rijke context van een gymles leent zich namelijk goed voor taalstimulering. Tegelijkertijd verrijk je je gymles door bewust bezig te zijn met taal. In samenwerking met de gemeente Den Haag en Lydia Dijkhuizen van de Jan Ligthartschool maakte Sardes een video over de kansen voor taal in de gymles.
Veel vmbo-leerlingen komen de school binnen met een beheersing van de Nederlandse taal die onder het gemiddelde ligt. Naast maatregelen voor beter taal(gericht)onderwijs, kan leesbevordering een bijdrage leveren aan de taalontwikkeling van leerlingen. Deze brochure geeft een onderbouwing voor deze aanpak en biedt praktische voorbeelden voor wie direct aan de slag wil.
Dubbelslag is een handreiking met adviezen om de taalontwikkeling van leerlingen in vaklessen te stimuleren.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.