Beroepsprofiel: Kunstvakdocent Non-formele cultuureducatie

Het Beroepsprofiel Kunstprofessional Non-formele cultuureducatie biedt een overzicht van de competenties die een ervaren kunstvakdocent in de non-formele cultuureducatie dient te bezitten.

 

Wat is non-formele cultuureducatie?

Hierbij kun je denken aan kunstactiviteiten in de vrije tijd met een educatief doel, gericht op deelnemers van alle leeftijden die iets willen leren, zowel individueel als in groepsverband.

Over het profiel

Dit profiel beschrijft de benodigde educatieve kennis, vaardigheden en attitudes voor kunstvakdocenten in een non-formele setting, zowel voor de huidige praktijk als met het oog op toekomstige ontwikkelingen. Het dient als richtinggevend document en als inspiratiebron voor zowel aankomende als ervaren docenten.

In het beroepsprofiel worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld:

  • Aanpak en werkwijze
  • Doelgroepen van kunstvakdocenten
  • Opleiding en scholing
  • Doelstellingen binnen de non-formele cultuursector
  • Aanbod en invulling van lessen
  • Vereiste competenties
  • Beroepspraktijk
  • Toekomstvisie voor kunstvakdocenten
  • Beleidsontwikkelingen

Dit profiel is bedoeld voor:

  • (Aankomende) kunstvakdocenten in de non-formele cultuureducatie
  • Opleidingen en nascholingsinstituten voor kunstvakdocenten
  • Bestuurders en managers van culturele instellingen en overheden

Het beroepsprofiel kan worden gebruikt om de kwaliteit van kunstvakdocenten te waarborgen en hun professionele ontwikkeling te ondersteunen. Het biedt handvatten voor opleidingen bij het inrichten van hun curriculum en helpt beleidsmakers bij het formuleren van voorwaarden voor kwalitatieve cultuureducatie.

Laatste publicaties van Sardes