Pabo-studenten geven hun kennis van kinderboeken een zesje

14 augustus 2023

Pabo-studenten lezen weinig en geven zichzelf een zesje als het gaat om hun kennis van kinderboeken. Dat blijkt uit de pabo-monitor ‘Bibliotheek op school’ die Sardes in opdracht van Stichting Lezen uitvoert. Doen pabo’s wel genoeg om de leesvaardigheid op basisscholen uit het dal te trekken?

Over de monitor

De pabo-monitor Bibliotheek op school geeft inzicht in het leesgedrag van leerlingen en studenten, het leesbevorderend gedrag van leerkrachten en docenten en de samenwerking tussen bibliotheken en instellingen voor opvang en onderwijs. Dit kan pabo’s helpen om studenten beter toe te rusten voor hun toekomstige rol. De resultaten van de eerste meting (2022-2023), onder ruim 1200 studenten en ruim 200 docenten van 15 verschillende pabo-instellingen, leveren verrassende antwoorden op.

Een zesje is te weinig

Pabo-studenten zichzelf gemiddeld een 6,3 voor hun kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur en ruim een kwart van de pabo-studenten leest niet graag. Een ruime meerderheid van de studenten leest niet vaker voor hun plezier dan ‘minstens een keer per jaar’. Dit was aanleiding voor onderzoekers Iris Wierdsma en Kees Broekhof om de resultaten van de monitor scherper onder de loep te nemen. Pabo-studenten zijn immers de leerkrachten van de toekomst, wat betekent dit voor de leesmotivatie van hun toekomstige leerlingen?

Lees het artikel ‘Een zesje is te weinig’ voor meer resultaten en een scherpe analyse op de monitor.

 

Aanmelden voor het nieuwe monitorjaar

In oktober 2023 wordt de monitor voor schooljaar 2023-2024 opengesteld. Bibliotheken die met een pabo samenwerken in het kader van het programma de Bibliotheek op school kunnen zich hiervoor tot uiterlijk 15 september aanmelden. Meer informatie over het aanmelden? Neem contact op met Iris Wierdsma.

Meer lezen over lezen?

Er wordt veelvuldig onderzoek gedaan naar leesmotivatie, leesvaardigheid en het belang van lezen. Op deze site verzamelt Stichting Lezen de uitkomsten van dit onderzoek.

 

Breng thuiszittende jongeren in beeld

Oproep aan onderwijsprofessionals: geef je mening over evidence-informed werken

LKK presenteert voor de vijfde keer bevindingen kwaliteit Nederlandse kinderopvang