Ik ben Iris Wierdsma, sinds augustus 2021 ben ik werkzaam als junior onderzoeker/adviseur bij Sardes.
Hiervoor volgde ik de master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding aan de Universiteit van Amsterdam. In deze master lag de focus op preventieve interventies: wat werkt, waarom werkt het en hoe onderzoek je dit het beste?
Tijdens mijn stage bij de CED-groep, hield ik me bezig met het onderwijsachterstanden aanbod voor 0 – 2,5 jarigen in Nederland. Naast mijn studie heb ik onder andere een aantal persoonlijke begeleidingsprojecten gedaan in zowel de kinderopvang als in het basisonderwijs. Deze kennis en ervaring zet ik als onderzoeker/adviseur met veel plezier in, om bij te dragen aan het creëren van gelijke kansen voor alle kinderen.
Ik lees mij goed in, ik stel vragen en ik houd graag overzicht. Ik houd het doel voor ogen en ik kan anderen hier scherp op houden. Ik kan me vol op een taak storten, maar ik houd ook van afwisseling. Later op een taak terug komen maakt ook dat ik er in een ander licht naar kijk, wat het resultaat ten goede komt.
Informatie zo passend en interessant mogelijk over te brengen. Dat doe ik het liefst in een creatieve vorm. Van mondeling (zoals tijdens een overleg of presentatie) tot schriftelijk (zoals rapporteren of het maken van infographics).
Een interessant interview of verhaal, maar ook van die ene vriend die altijd zo enthousiast vertelt over wat hij doet. En de gastvrije leeftijdsgenoot die ik op reis tegenkwam die veel minder kansen had dan ik, maar wel enorme ambities had. Zo’n verhaal inspireert mij niet alleen, maar houdt me ook met twee benen op de grond.
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
Pabo-studenten lezen weinig en geven zichzelf een zesje als het gaat om hun kennis van kinderboeken. Doen pabo’s wel genoeg om de leesvaardigheid op basisscholen uit het dal te trekken?
Hoe kunnen leesbevordering en cultuureducatie beter gekoppeld worden? Met deze vraag kwamen de Stichting Lezen en LKCA bij Sardes. We verzamelden voorbeelden en trokken conclusies. Die zijn te lezen in deze rapportage.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.