Invloeden en belangen bij het ontwikkelingsperspectief | Een stakeholderanalyse

Met de invoering van passend onderwijs zijn scholen verplicht om voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen. Dit helpt scholen om het onderwijs af te stemmen op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling, zorgt voor heldere communicatie met ouders, en biedt een middel om verantwoording af te leggen over de behaalde resultaten.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning heeft Sardes gevraagd een analyse uit te voeren van de (regionale en landelijke) stakeholders betrokken bij het opstellen, registreren en uitvoeren van het ontwikkelingsperspectief (OPP).

Deze rapportage is als volgt opgebouwd:

  • Hoofdstuk 2: een introductie op het OPP
  • Hoofdstuk 3: stakeholderanalyse
  • Hoofdstuk 4: de uitkomsten van de enquête
  • Hoofdstuk 5: regioportretten
  • Hoofdstuk 6: de bevindingen van ons onderzoek