Het onderwijs naar een hoger niveau tillen, daar ga ik voor. Ik vind het mooi om te zien dat onze klanten eerst met, en daarna zonder onze hulp dit hogere niveau vasthouden en verder ontwikkelen.
Ik ben Emiel Helmich en ik ben sinds 2021 werkzaam bij Sardes. Daarvoor heb ik de ALPO (academische lerarenopleiding primair onderwijs) en de onderzoeksmaster ‘Learning in interaction’ afgerond. Bij Sardes vul ik mijn werk zeer divers in, zowel als onderzoeker, adviseur en als trainer. Ik werk graag aan projecten gericht op effectief taal- en leesonderwijs en leesbevordering, gelijke kansen en activerend leren. Heb je vragen of wil je graag even sparren met iemand over een van deze onderwerpen? Neem contact op! Ik voer graag het gesprek met je.
Voor onderwerpen die te maken hebben met gelijke kansen, primair onderwijs en professionalisering op de werkvloer. Ik sta open voor een goed gesprek of het opzetten van een evaluatie/monitor/onderzoekstraject rondom deze thema’s.
Gestructureerd en transparant. Samen bepalen we waar we naartoe werken en er is altijd ruimte voor feedback en evaluatie.
Perspectieven van anderen mee laat wegen in discussies. Ik luister, betrek en activeer alle betrokkenen binnen een project.
De impact die wij maken met onze verschillende projecten. Ik geniet ervan als leraren enthousiast worden van de kennis en vaardigheden die ze opdoen. Ik geniet als ik zie hoe schoolbestuurders verhelderd worden door de aanbevelingen die wij ze geven en ik geniet als ik zie dat het ministerie van OCW besluitvorming afstemt op ons onderzoek en onze aanbevelingen.
Sardes ondersteunt het Rijk, gemeenten, schoolbesturen en kinderopvang bij het optimaliseren van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB).
Stimuleren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren helpt hen in hun ontwikkeling. Taal is een belangrijke pijler in de activiteiten van Sardes.
Een kwartier of langer vrij lezen is op bijna alle scholen vast geworteld in het rooster in de vorm van onbegeleid vrij lezen. Voor een flinke groep leerlingen werkt dit echter averechts, schrijft Emiel Helmich in zijn artikel ‘De mythe van het vrij lezen’ in vakblad JSW (JSW 4, 2023).
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.