Het duurt in gevallen te lang voordat extra ondersteuning binnen passend onderwijs voor leerlingen beschikbaar is. Sardes deed onderzoek naar dit proces in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.
Er zijn zorgen over de deelname van doelgroepkinderen aan voorschoolse educatie en aan het basisonderwijs bij 4 jaar. Eenmaal opgelopen onderwijsachterstanden zijn moeilijk in te halen op latere leeftijd. Sardes en SEO Economisch Onderzoek hebben daarom onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kansen van jonge kinderen uit kwetsbare maatschappelijke groepen bij de start in het basisonderwijs.
Kansengelijkheid in het funderend onderwijs vergroten door het aanbieden van (extra) buitenschoolse activiteiten voor kinderen: dat is het doel van de subsidieregeling School en Omgeving. Er worden bijvoorbeeld allerlei sportieve activiteiten georganiseerd, educatieve uitstapjes, theater, ICT-, techniek- en/of kookles. Lees nu de tweede tussenrapportage, terugblik op schooljaar 2023-2024.