We gunnen ieder kind een goede start op school. Sardes zet met onderzoek en advies in op een doorgaande lijn en geïntegreerde pedagogisch-didactische aanpak voor peuters en kleuters.
We gunnen ieder kind een goede start op school. Sardes zet met onderzoek en advies in op een doorgaande lijn en geïntegreerde pedagogisch-didactische aanpak voor peuters en kleuters.
In Nederland zit er een ingewikkelde breuk, midden in de ontwikkelingsperiode van het jonge kind (van 2 tot 6 jaar): de overgang van kinderopvang naar school. Om de ontwikkelingskansen van deze kinderen te bevorderen, is het belangrijk dat kinderopvang en onderwijs nauw samenwerken. Zodat geen kind stilstaat of terugvalt in zijn ontwikkeling.
Door het pedagogisch-didactisch aanbod goed op elkaar af te stemmen, samen te werken vanuit één visie, ontwikkeldoelen te formuleren, én zowel het kind als de ouders bij de hand te nemen, kunnen kinderopvang en onderwijs zorgen voor een zachte landing op school. Zeker bij doelgroepkinderen is extra aandacht bij de overgang van voor- naar vroegschool van belang. Wij geloven dat professionals in deze periode hét verschil maken voor jonge kinderen.
Het realiseren van een optimale doorgaande lijn van kinderopvang naar school doen we bijvoorbeeld door een vve-werkgroep te begeleiden bij het maken van nieuwe gemeentelijke afspraken over de warme overdracht. Of door peuter-kleutergroepen te ondersteunen met evaluatie-onderzoek en advies.
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek heeft op verzoek van de ministeries van SZW en OCW en de Inspectie van het Onderwijs aan Sardes gevraagd een wetenschappelijk kader te ontwikkelen met het oog op het verbeteren van de start van kinderen in het basisonderwijs.
In deze Sardes Special belichten we de overgang van voorschool naar school vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast vind je in de gehele Special voorbeelden van een doorgaande lijn, zoals het onderbrengen van peuters en kleuters in één voorziening, het regelmatig samen laten spelen van peuters en kleuters die extra zorg nodig hebben en een school die de doorgaande lijn als speerpunt heeft benoemd.
We weten steeds meer over het gericht stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze kennis hebben we compact beschreven in een serie Kwaliteitskaarten.