Ik ben er honderd procent van overtuigd dat investeren in de kansen van kinderen loont. Daar lever ik als onderzoeker en adviseur bij Sardes sinds 2017 met veel plezier mijn bijdrage aan.
Het geeft mij veel energie om samen met professionals van overheid, gemeenten, onderwijs en kinderopvang na te denken over hoe we het beste uit kinderen halen.
Gelijke kansen in kinderopvang en basisonderwijs, vanuit wetenschappelijk, beleids- en praktijk perspectief. Het snelst gaat mijn hart kloppen van voor- en vroegschoolse educatie en het onderwijsachterstandenbeleid.
Ik combineer feiten en cijfers met verhalen en ervaringen. Hierbij laat ik wetenschap, beleid en praktijk samenkomen. De resultaten breng ik in beeld met bijvoorbeeld een monitor of evaluatie-onderzoek. Ook vind ik het leuk om nieuwe producten te ontwikkelen, bijvoorbeeld een handige tool voor gemeenten of een kijkwijzer voor leerkrachten. Complexe dingen makkelijk én leuk maken, daar haal ik plezier uit!
Ieder kind verdient de kans om een mooie plek te vinden in onze maatschappij, onafhankelijk van het gezin of de buurt waarin het opgroeit. Mensen die in dat vraagstuk het verschil durven maken inspireren mij.
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
De toestroom van Oekraïense kinderen en jongeren stelt het Nederlandse onderwijs voor grote uitdagingen. De Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen biedt schoolbesturen ruimte om het onderwijs in aangepaste vorm in te richten. Deze rapportage geeft een eerste inzicht in de situatie rondom het onderwijs aan Oekraïense leerlingen.
We zien een toenemende behoefte van gemeenten en organisaties om meer grip te krijgen op de kwaliteit van het voor- en vroegschoolse (vve) aanbod. Hoe ziet een kwalitatief goed vve-aanbod eruit? Zowel op gemeente, organisatie-, als groepsniveau? En welke samenwerkings- en procesafspraken zijn hierbij belangrijk?
Met veel plezier helpen wij de overheid, gemeenten, kinderopvangorganisaties en het onderwijs bij het vergroten van ontwikkelingskansen van jonge kinderen, het versterken van de educatieve kwaliteit en het professionaliseren van jonge kind professionals. In deze nieuwsbrief lees je o.a. over onze monitor voor ‘Samen van Start’, het nieuwe beroepsprofiel voor de kunstvakdocent in de kinderopvang. En ons onderzoek naar het gebruik van artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.