Ik ben Iris Wierdsma, sinds augustus 2021 ben ik werkzaam als junior onderzoeker/adviseur bij Sardes.
Hiervoor volgde ik de master Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding aan de Universiteit van Amsterdam. In deze master lag de focus op preventieve interventies: wat werkt, waarom werkt het en hoe onderzoek je dit het beste?
Tijdens mijn stage bij de CED-groep, hield ik me bezig met het onderwijsachterstanden aanbod voor 0 – 2,5 jarigen in Nederland. Naast mijn studie heb ik onder andere een aantal persoonlijke begeleidingsprojecten gedaan in zowel de kinderopvang als in het basisonderwijs. Deze kennis en ervaring zet ik als onderzoeker/adviseur met veel plezier in, om bij te dragen aan het creëren van gelijke kansen voor alle kinderen.
Ik lees mij goed in, ik stel vragen en ik houd graag overzicht. Ik houd het doel voor ogen en ik kan anderen hier scherp op houden. Ik kan me vol op een taak storten, maar ik houd ook van afwisseling. Later op een taak terug komen maakt ook dat ik er in een ander licht naar kijk, wat het resultaat ten goede komt.
Informatie zo passend en interessant mogelijk over te brengen. Dat doe ik het liefst in een creatieve vorm. Van mondeling (zoals tijdens een overleg of presentatie) tot schriftelijk (zoals rapporteren of het maken van infographics).
Een interessant interview of verhaal, maar ook van die ene vriend die altijd zo enthousiast vertelt over wat hij doet. En de gastvrije leeftijdsgenoot die ik op reis tegenkwam die veel minder kansen had dan ik, maar wel enorme ambities had. Zo’n verhaal inspireert mij niet alleen, maar houdt me ook met twee benen op de grond.
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
Lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Met lezen leer je nieuwe woorden, je leert jezelf uitdrukken en je leert anderen en de wereld beter te begrijpen. Niet alleen de leesvaardigheid van kinderen gaat vooruit als ze veel lezen, hun bredere schoolprestaties groeien mee. Daarom besteden we bij onze projecten ook heel nadrukkelijk aandacht aan lezen en leesmotivatie.
Pabo-docenten houden van lezen, maar geven hun studenten niet het goede voorbeeld als het gaat om leesplezier en leesmotivatie. Hoe kunnen pabo-studenten hun rol als toekomstige leesbevorderaars vervullen, als ze zelf niet goed leren hoe?
De toestroom van Oekraïense kinderen en jongeren stelt het Nederlandse onderwijs voor grote uitdagingen. De Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen biedt schoolbesturen ruimte om het onderwijs in aangepaste vorm in te richten. Deze rapportage geeft een eerste inzicht in de situatie rondom het onderwijs aan Oekraïense leerlingen.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.