Alle kinderen moeten de kans krijgen om veilig en kansrijk op te groeien. Laten we de koppen bij elkaar steken om een effectief en leerrijk aanbod neer te zetten.
Toen ik als onderwijskundige onderzoek- en advieswerk mocht doen bij de jongste afdeling van een IKC, raakte ik enthousiast over vroeg onderwijs en het jonge kind. Juist die eerste levensjaren vormen de belangrijke bouwstenen voor de latere leer- en ontwikkelingsfasen, en daarmee gelijke kansen.
Vraagstukken over het jonge kind, zoals kinderopvang, (vroeg) onderwijs en basisonderwijs. Mijn expertise omvat onderwerpen als voor- en vroegschoolse educatie, pedagogische en educatieve kwaliteit, doorgaande leerlijnen, inclusie en diversiteit. Met mijn methodische achtergrond uit de academische wereld voer ik kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit op een systematische maar ook pragmatische wijze, bijvoorbeeld voor inventarisaties, monitors en evaluaties. Daarnaast denk ik graag mee met professionals, overheden, gemeenten, kinderopvangorganisaties en onderwijs om tot een beter en toekomstbestendig aanbod te komen voor kinderen.
Ik hecht veel waarde aan een goede afstemming met de opdrachtgever, want door samen te werken vinden we een passende oplossing voor het vraagstuk. Door mijn internationale werkervaring in Denemarken heb ik geleerd om met allerlei mensen en perspectieven te werken en mijn blik open te houden voor verschillende strategieën. Tot slot streef ik naar een concrete en behapbare presentatie van resultaten, zodat de impact van ons werk wordt verzekerd.
Sardes ondersteunt het Rijk, gemeenten, schoolbesturen en kinderopvang bij het optimaliseren van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB).
Een hoogwaardig kwalitatief aanbod in de voor- en vroegschoolse periode vergroot de ontwikkelingskansen van kinderen blijvend. Sardes verbindt wetenschappelijke inzichten aan beleid en praktijk.
Overgangen zijn spannende momenten voor kinderen en ouders, want er begint een nieuwe fase. Wij geloven dat professionals in deze overgangsperiodes hét verschil kunnen maken voor kinderen.
We zien een toenemende behoefte van gemeenten en organisaties om meer grip te krijgen op de kwaliteit van het voor- en vroegschoolse (vve) aanbod. Hoe ziet een kwalitatief goed vve-aanbod eruit? Zowel op gemeente, organisatie-, als groepsniveau? En welke samenwerkings- en procesafspraken zijn hierbij belangrijk?
Met veel plezier helpen wij de overheid, gemeenten, kinderopvangorganisaties en het onderwijs bij het vergroten van ontwikkelingskansen van jonge kinderen, het versterken van de educatieve kwaliteit en het professionaliseren van jonge kind professionals. In deze nieuwsbrief lees je o.a. over onze monitor voor ‘Samen van Start’, het nieuwe beroepsprofiel voor de kunstvakdocent in de kinderopvang. En ons onderzoek naar het gebruik van artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang.
Sardes bestaat uit een groep enthousiaste professionals die vanuit verschillende disciplines en achtergronden willen bijdragen aan verbetering van onderwijs, opvang en zorg.