Goed Nederlands spreken, kunnen rekenen én weten hoe we met elkaar en de digitale wereld omgaan. Dat zijn basisvaardigheden die elk kind in Nederland zou moeten beheersen. Om scholen te ondersteunen bij het verbeteren van deze basisvaardigheden, biedt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 2 tot en met 13 september 2024 een tweede subsidieronde aan. Hier lees je meer over deze subsidie en hoe wij je bij de uitvoering kunnen ondersteunen.
Voor wie is deze subsidieronde?
Deze subsidieronde is gericht op prioriteitsscholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs (po en vo) die op 1 augustus 2024 door de Onderwijsinspectie als ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ beoordeeld zijn. Valt jouw school in deze doelgroep en heb je deze subsidie nog niet eerder ontvangen? Dan kun je nu (2-13 september) subsidie aanvragen. Alle overige scholen kunnen geen subsidie meer aanvragen.
Verdeling gelden
In totaal is er een bedrag beschikbaar van € 22.812.500, waarvan:
- € 8.662.500, beschikbaar is voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES, niet zijnde speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs;
- € 12.350.000, beschikbaar is voor het voortgezet onderwijs; en
- € 1.800.000, beschikbaar is voor het speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Wat kan Sardes bijdragen?
Versterking van de taalontwikkeling
Een goede taalvaardigheid is een voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan. Wij helpen kinderen in het primair en voortgezet onderwijs hun potentieel te verwezenlijken. Dit doen wij door scholings-en begeleidingstrajecten op het gebied van:
- betekenisvolle gesprekken voeren met kinderen;
- effectieve taaldidactiek (bijvoorbeeld op het gebied van leesbegrip);
- taalgericht vakonderwijs;
- een doorgaande lijn in leesplezier
Kenmerkend voor onze werkwijze is dat wij methode-overstijgend werken. Wij richten ons op effectief bewezen didactiek* die het handelingsrepertoire van onderwijsprofessionals versterkt en waarmee zij beredeneerde keuzes kunnen maken in het werken met de beschikbare methoden.
*Denk aan: Toni Houtveen en Roel van Steensel (2022). De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen, Eburon; Gobyn et al, (2019). Sleutels voor effectief begrijpend lezen, VLOR; Marianne Verhallen (2009), Meer en beter woorden leren, PO-raad en Pauline Gibbons (2014), Scaffolding Language, Scaffolding Learning, Heineman Educational Books.
Voorbeelden van trajecten die passen in de subsidie
Wij kunnen scholen op de volgende onderdelen ondersteunen bij het verbeteren van de basisvaardigheden:
1. Doorgaande leerlijn leesbegrip en taal in groep 1 t/m 8 | Primair onderwijs
Met onze methode Taal100 nemen we samen met het hele basisschoolteam een thema van het taalonderwijs onder handen. Van begrijpend luisteren/lezen tot woordenschat. Variërend van leesbevordering tot schrijfvaardigheid. Kenmerkend voor deze werkwijze is de combinatie van bijeenkomsten, observaties, afstemming met een stuurgroep, het opleiden van interne coaches en het toewerken naar schoolafspraken, waardoor een duurzame verandering tot stand komt. De werkwijze zorgt voor een heldere aanpak in een doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met groep 8.
2. Taalgericht vakonderwijs | Voortgezet onderwijs
Het verwerven van kennis en taal gaat hand in hand. Er zijn echter veel leerlingen die moeite hebben met het begrijpen, bespreken en verwerken van de lesstof. De ‘vaktaal’ en ‘schooltaal’ die in de lessen wordt gebruikt, staan vaak ver af van hun eigen taal. Met taalgericht vakonderwijs werken leraren taalbewust aan kennisverwerving. Dit betekent dat zij niet alleen aandacht hebben voor de vakinhoud, maar ook voor de taal die nodig is om die inhoud goed te begrijpen of te verwerken. Dankzij deze vakoverstijgende taaldidactiek slaan zij een ‘dubbelslag’. Leerlingen kunnen de lessen beter en actiever volgen, wat de leerresultaten, het leerklimaat en vaak ook het werkplezier van de leraren ten goede komt.
Bekijk dit praktijkvoorbeeld: Yuverta vmbo Roermond
3. Procesbegeleiding
Willen jullie als bestuur gezamenlijk een verbeteringstraject doorlopen? Dan begeleiden we jullie daar graag bij. We denken mee over vraagstukken zoals het inrichten van een professionele leergemeenschap of het borgen en verduurzamen van het traject. Samen maken we een plan dat bij jullie doelstellingen past en wij zorgen voor deskundige begeleiding en monitoring.
Wil je meer weten over ons aanbod voor de subsidie basisvaardigheden?
Of staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met Karin Vaessen of Froukje Hoobroeckx. Zij denken graag vrijblijvend met je mee over hoe jouw school optimaal van deze subsidie gebruikmaakt om de basisvaardigheid taal te verbeteren.