Taal en het jonge kind

De eerste klap is een daalder waard. Hoe eerder we beginnen met het stimuleren van de taal- en denkontwikkeling, hoe meer kansen kinderen hebben om te profiteren van het onderwijs. Sardes heeft hiervoor een speciaal cursusaanbod.

Absolute beginners

Hoe ga je om met jonge kinderen die geen Nederlands spreken en verstaan? Dat vraagt om een specifieke aanpak, die vaak drastisch verschilt van de aanpak voor kinderen uit anderstalige gezinnen die al een beetje vaardig zijn in het Nederlands (de ‘gewone’ NT2-kinderen). In twee studiebijeenkomsten leren de deelnemers hoe zij de ‘absolute beginners’ pedagogisch en didactisch kunnen ondersteunen bij het functioneren op de groep en het leren van de Nederlandse taal.

Bekijk deze training

 

Samen doordenken

Jonge kinderen meer kansen bieden betekent in de eerste plaats: de taal- en denkontwikkeling van kinderen stimuleren. Dit is de kern van de educatieve kwaliteit van de vve. Uit onderzoek blijkt dat de educatieve kwaliteit (in tegenstelling tot de pedagogische kwaliteit) in de kinderopvang en in het kleuteronderwijs vaak onder de maat is. In vijf studiebijeenkomsten, afgewisseld met coaching, leren de deelnemers om de theorie achter taal- en denkstimulering en leren zij om taal- en denkstimulerende gesprekken te voeren en feedback te geven bij ontdekactiviteiten, voorlezen en spelactiviteiten.

Bekijk deze cursus

 

Opdrachtgevers vertellen

CBS Melodie uit Rijswijk creëert met Taal100 een doorlopende leeslijn groep 1-8 en levende leescultuur

Lees meer

Uitgelichte publicaties

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings