Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’

Sardes en SEO Economisch Onderzoek voeren een meerjarig onderzoek uit naar de subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Dit onderzoek loopt van 2023 tot en met 2026 en richt zich op drie groepen scholen, in dit onderzoek “tranches”, in het primair- en voortgezet onderwijs, po en vo. Het gaat hierbij om scholen in Nederland en op de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) die extra geld krijgen om de basisvaardigheden te verbeteren op het gebied van:

  • Taal
  • Rekenen-wiskunde
  • Burgerschapsvorming en/of
  • Digitale geletterdheid

Onderzoeksvraag

Voorliggend implementatieonderzoek is onderdeel van de monitoring en evaluatie van het Masterplan basisvaardigheden en wordt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) uitgevoerd. De centrale onderzoeksvraag is als volgt gearticuleerd:

 

Hoe verloopt de implementatie van de subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’ op de deelnemende scholen en welke effecten ervaren scholen bij hun leerlingen?

 

 

Tranche 1 – 2022-2024

Dit implementatieonderzoek bevat de resultaten van de eerste tranche. In dit eerste rapport wordt antwoord gegeven op vragen als: welke scholen hebben subsidie gekregen? Hoe zien de activiteitenplannen van deze scholen uit? En hoe verloopt de uitvoering van deze plannen? Lees het hele rapport hieronder. Liever een visueel overzicht? Bekijk dan de infographic.

Rapport eerste meting opent in nieuw tabblad

 

Infographic eerste meting opent in nieuw tabblad

 

Rapport eindmeting opent in nieuw tabblad

 

Infographic eindmeting opent in nieuw tabblad

 

Het addendum bevat gedetailleerde beschrijvingen van de uitwerking van de activiteitenplannen en hun impact op de onderwijspraktijk. Bijvoorbeeld “De strijd tegen ontlezing en vóór leesplezier” en “Bewust bekwaam door wetenschappelijke inzichten de klas in te brengen.” De casusbeschrijvingen kunnen dienen als inspiratiebron voor andere scholen en iedereen die streeft naar betere basisvaardigheden van leerlingen.

Addendum opent in nieuw tabblad

 

 

Tranche 2 – 2023-2025

Tijdvak 1:

Addendum beginmeting opent in nieuw tabblad

 

Rapport tijdvak 1, eerste meting opent in nieuw tabblad

 

Infographic tijdvak 1, eerste meting opent in nieuw tabblad

 

Tijdvak 2:

Notitie prioriteitsscholen opent in nieuw tabblad

 

Voortgangsbrieven

Staatssecretaris Mariëlle Paul informeert in de voortgangsbrieven de Tweede Kamer over de voortgang van het Masterplan basisvaardigheden. Deze brieven gaan onder andere in op de herziening van het curriculum en de plannen voor een nieuwe vorm van gerichte bekostiging.

Bekijk ook het nieuwsbericht van december 2024 op de website van Masterplan vaardigheden.

Voortgangsbrief december 2024 opent in nieuw tabblad

 

Voortgangsbrief mei 2024 opent in nieuw tabblad

Laatste publicaties van Sardes